Pakej Julai 2016

Pakej Julai 2016

Khamis, 31 Disember 2015

Suamiku Pembuli Cinta - Bab 2

Bab 2
BANG!!!
Aku sudah tersentak apabila mejaku ditepuk kuat. Pantas aku mengangkat muka. Kelihatan dua orang wanita yang bergaya vogue sedang memandang tajam ke arahku. Masing-masing menayangkan wajah tegang sehingga staf-staf yang lain tak berani nak masuk campur!
Aku pula sudah mengerutkan dahi. Ni apa hal pula? Tiba-tiba datang, buat kecoh dekat sini. Apa kes?
Are you Wafiyyah Iman?” soal kedua-dua wanita itu serentak.
“Ya, saya. Cik berdua ni nak cari Dato’ ya?” tanya aku, cuba menjadi ramah. Walhal aku rasa macam nak cekik-cekik minah berdua ni sebab dari tadi tak habis-habis jeling aku.
“Minah kampung macam you ni yang husband I nak? So unbelievable!” ujar wanita yang bergincu merah itu.
Mengikut pemerhatianku, umurnya mungkin dalam awal 30-an. Matanya dijeling ke atas tanda meluat ya amat bila tengok muka aku. Makin menjadi-jadi kerutan di dahiku akibat tak puas hati. Wei, beragak sikit penghinaan kau! Sekampung-kampung aku, masih ada lagi yang nak, okey! Tapi itu sekadar terlepas dalam hati sajalah. Nak mampuslah kalau cakap kuat-kuat.
Kemudian, dengan muka yang sangat hipokrit aku membalas, “Err... Saya tak faham.”
“Suami I nak you jadi isteri dia!”
“Hah?!” Aku sudah terjerit kecil.
“Da... Dato’ tu?” soalku tidak percaya. Jadi, di hadapanku ini ialah bini-bini Dato’ Ghanilah ni?
Yes, your boss!” ujar pula wanita yang bermaskara tebal.
Hah, elok sangatlah tu. Gandingan yang sangat serasi. Satu bergincu tebal, satu lagi bermaskara tebal. Teruk betul!
“Eh, tak naklah saya,” ujarku serta-merta.
Gila apa nak kahwin dengan bos yang terlebih gatal tu? Euuwww! Lagi baik aku kahwin dengan pengemis dekat tepi jalan daripada kahwin dengan Dato’ Ghani tu.
“Hah? Kenapa pulak?” soal wanita bergincu tebal itu pelik.
“Err... Sebab...” Aku tergaru-garu kepala sendiri. Takkan nak cakap suami dia orang tu gatal nak mampus kut? Silap hari bulan, aku juga yang duduk dekat hospital sebulan!
“Sebab apa?” soal pula wanita yang bermaskara tebal itu.
Aduh, minah-minah ni. Janganlah desak aku. Sabarlah sekejap, bagi aku cari jawapan yang bernas ni.
“Sebab saya... Hah! Sebab saya dah ada boyfriend,” ujarku spontan.
Sudah! Sekali lagi jawapan yang memang nak cari nahas keluar dari mulut aku. Adoi... Wafiyyah Iman, kau memang suka cari masalah, kan?
Oh, really?” Wanita bermaskara tebal itu kulihat terdiam seketika.
Huh, agaknya jawapan yang spontan itu berjaya membuatkan minah di depanku tergamam buat beberapa saat. Nasib baik mereka ini profesional sedikit. Jikalau dalam drama atau novel, memang aku dah lama kena tarik rambut!
Weird... Lelaki kepala botak tu cakap you ni tak ada boyfriend,” ujar wanita yang bergincu tebal itu pula.
Hampir-hampir sahaja aku mahu tergelak apabila mendengar panggilan yang diberikan wanita bergincu tebal itu. Sengal! Dia pun dua kali lima dengan aku. Suka panggil bos miang tu lelaki berkepala botak!
“Ha’ahlah. Eh, minah kampung. Kalau you bawak boyfriend you, baru kami akan percaya.”
Aku yang tadi tersenyum-senyum mula berubah riak. Ah, sudah. Itulah padahnya jikalau cakap main lepas saja. Ni, mana nak cari lelaki merangkap boyfriend aku? Huwaaa... Apa yang patut aku buat? Na ottoke?
“Err... Bila ya?” tanya aku untuk meminta kepastian.
Manalah tahu kalau nak jumpa bulan depan ke, dapatlah aku suruh adik aku menyamar jadi boyfriend aku. Huhuhu... Bagus punya idea!
“Esok petang. Di Tasik Titiwangsa.”
Jantung aku rasa macam nak berhenti. Mampus! Adik aku mana balik esok? Dia cuti masa cuti pertengahan tiba memandangkan dia belajar di universiti di luar negara. Adoilah... Masalah, masalah!
“Okey! Confirm saya bawak dia esok,” ujarku. Tapi rasa macam nak tampar-tampar saja mulutku kerana main cakap lepas lagi.
“Baiklah. Kalau you tak bawak dia esok dan kami dapat tahu yang you menipu...” Dengan jelingan yang tajam mengalahkan pedang, kedua-dua wanita itu membuat aksi seolah-olah mahu menyembelih leher aku.
Bagus Wafiyyah Iman. Kau sudah menempah bala yang sangat besar!
By the way, nama I Sahira, isteri pertama Dato’ Ghani. Dan ini pula Marsha, isteri nombor dua. Please remember our name, okay?” ujar wanita yang bergincu tebal itu.
Aku hanya menganggukkan kepala dengan wajah yang sudah berubah menjadi pucat.
Selepas kedua-dua wanita itu beredar dari situ, Alina terus menerpa ke arahku. “Weh, siapa dia orang tu?”
Aduhai! Takkanlah Alina pun tak tahu bagaimana rupa bini-bini bos miang tu? Lainlah macam aku ni. Baru masuk kerja dua tahun yang lepas dan sepanjang tempoh itu jugalah aku tidak pernah tahu-menahu bagaimana rupa bini-bini Dato’ Ghani itu.
“Kau tak tahu ke? Itu bini-bini boslah!”
“Aku dah agak!” Alina terjerit kecil. “Yang bos tu pulak pergi mana? Takkanlah dia tak tahu yang bini-bini dia datang?”
“Tak silap aku, dia dah keluar dengan klien-klien dia tengah hari tadi,” jawab aku pula.
“Apa tujuan dia orang nak serang kau?” soal Alina lagi.
“Hah... Kalau kau nak tau, bos miang yang terlebih gatal tu nak jadikan aku isteri nombor tiga dia!”
Tiba-tiba Alina tergelak besar.
“Hoi, kau kenapa gelak?” soal aku tak puas hati.
“Masin betul mulut aku.” Alina gelak lagi. Mungkin tidak menyangka bahawa kata-katanya akan menjadi benar suatu hari nanti.
“Cik Alina Mohd Firdaus!” panggilku dengan nada tegas.
Yes, ma’am.” Terus Alina berhenti gelak, tapi senyuman di bibirnya masih tidak hilang.
Aku ketap bibir geram. Siot! “Memang betul yang bos miang tu nak aku jadi isteri nombor tiga dia. Tapi, aku cakap aku dah ada boyfriend...”
“Eh, setahu aku kau masih single-mingle lagi. Macam mana pulak kau dah ada boyfriend ni?” Alina sudah memotong percakapanku.
Geram punya pasal, aku cubit pinggang dia kuat.
“Adoi! Sakitlah!” Pantas Alina menggosok tempat aku cubit tadi.
“Lain kali, jangan potong apa yang aku nak cakap,” ujarku sambil menjelingnya.
“Hesy, yalah...” Dengan mulut memuncung, Alina mengalah.
Aku sengih dan kembali menyambung percakapanku. “Disebabkan dia orang tak percaya, dia orang nak aku tunjuk boyfriend aku tu dekat dia orang. Masalahnya aku tengah tipu dia orang. Macam mana aku nak tunjuk?”
“Ha... Tulah kau. Lain kali cakap tu biarlah jujur.”
Hangguk kau! Aku tak nak jadi third wife bos tu.” Aku balas sambil mengetap bibir.
Aduh, yang bini-bini bos miang ni pun satu! Kalau dia orang tak suruh aku tunjuk boyfriend aku, pasti aku tak akan bersusah payah memikirkan jalan penyelesaiannya.
“Habis tu, macam mana?” soal Alina.
Aku cuma mengetap bibir. “Itu yang buat aku runsing ni. Takkanlah kau tak ada abang?”
Alina hanya menggeleng perlahan. “Wei, dalam famili aku, semuanya perempuan. Tak ada lelaki langsung. Kecuali ayah akulah. Ke... Kau nak ayah aku jadi boyfriend kau? Memamg taklah kan. Hahaha...” Ketawa Alina lepas.
“Agak-agaklah, wei.” Aku menolak bahu Alina. “Nanti tak pasal-pasal kau jadi anak tiri aku.”
“Eh, ya tak ya jugak. Eeii... Tak naklah kau jadi mak tiri aku. Tak pasal-pasal nanti kau buli aku pulak.” Sekali lagi Alina ketawa tak henti-henti.
Aku menepuk dahi. Apa ke sengal sangat si Alina ni? Pening aku nak melayan. Tapi, kalau macam tu, apa yang patut aku buat? Takkanlah kesudahannya aku tetap akan menjadi bini ketiga Dato’ Ghani tu?

DARI tadi apa yang aku buat semuanya rasa macam serba tidak kena. Lebih-lebih lagi apabila berhadapan dengan Dato’ Ghani. Berdasarkan pemerhatianku, nampaknya Dato’ Ghani masih lagi tidak tahu tentang kedatangan bini-bini dia ke pejabat ini. Siot betul! Dalam diam, rupa-rupanya berhajat nak sunting aku ya? Piiraahhh!!!
“Wafi, masuk ke dalam bilik saya kejap.” Kedengaran suara bos miang di interkom.
“Okey.” Aku menjawab perlahan dalam debaran. Adoila... Dia nak apa pula ni? Jangan kau cakap nak kahwin dengan aku sudahlah!
Aku hanya berdiri tegak bila sampai di depan pintu bilik pejabat bos miang itu. Aduh, nak ketuk... atau tak? Dalam sibuk berperang dengan perasaan sendiri, tiba-tiba pintu itu terbuka dari dalam.
Erk! Aku sudah terkedu. Apa yang aku nampak sekarang, leher orang. Adeh, tinggilah pula orang ni. Pantas aku mendongak. Kelihatan seorang lelaki yang berwajah bersih sedang memandangku. Aku terpempan seketika. Seolah-olah pernah aku lihat wajah itu, namun aku sendiri tidak pasti di mana.
“Wafiyyah Iman...” Lelaki itu menyebut perlahan namaku, seakan-akan berbisik lembut.
Degup! Degup! Degup! Bunyi jantungku berbunyi. Aduh, apa kena dengan aku ni? Dia baru sebut nama aku sikit, aku dah rasa lain macam dah!
“Kenapa tercegat dekat situ? Marilah masuk.” Terdengar pula suara Dato’ Ghani di dalam.
Fuh, nasib baiklah dia tolong sedarkan aku. Dengan langkah yang kekok, aku dan dia sama-sama masuk ke dalam bilik yang besar itu.
“Wafi, ini Encik Irsyad. Dia juga merupakan orang yang akan bekerjasama dengan kita nanti.”
“Oh... Selamat berkenalan,” ucapku bersahaja.
Irsyad... Macam pernah dengar nama ni. Namun, aku pantas mematikan andaian ini. Bukannya lelaki ini saja yang bernama Irsyad, malah ada juga lelaki lain yang bernama sama.
Lelaki itu hanya tersenyum.
Dalam diam, aku menarik nafas lega. Nasib baik Dato’ Ghani tak sampaikan hasrat hati dia sekarang, kalau tidak... Fuh, boleh koma aku sebulan!
                              
“HAI.” Seorang lelaki bertenggek di mejaku.
Aku yang tadi sibuk menyusun kertas-kertas di atas meja terhenti buat seketika. Pantas aku memandang lelaki yang mengganggu kerja-kerjaku itu.
“Oh, Encik Irsyad. Encik Irsyad tak balik lagi?” soalku sambil mengangkat kening.
Tapi apa yang buat aku tak selesa dengan lelaki ini, sejak aku berada di dalam bilik bos miang itu tadi, mata lelaki itu tidak habis-habis menjeling ke arahku. Aku yang tengah bekerja ini pun jadi rimas dan tidak selesa.
Don’t you remember me?” soal lelaki itu sambil mengangkat keningnya.
“Err... Takkan tak ingat kut? Kita baru aje jumpa hari ni. Encik Irsyad kan orang yang bekerjasama dengan syarikat ni nanti?”
Aku nampak lelaki itu sudah tersenyum. “Nope. That’s not what I meant.”
Berkerut sudah dahi aku apabila dia cakap sebegitu. “Maksud Encik Irsyad?”
“Haih... Kecil sungguh dunia ni, kan?”
Aku sudah tersentak. Rasa macam kenal saja dengan ayat ni? Puas mindaku cuba mengingati, akhirnya aku temui jawapan yang pasti.
“Encik Irsyadlah yang hantar surat ringkas dekat saya di restoran tu, kan?” tekaku dengan nada tidak menyangka.
Good. No wonderlah you pekerja kesayangan bos you,” pujinya sambil tersengih.
Pekerja kesayangan bos? Memang taklah! “Saya nak tanya sikit, boleh tak? Kenapa Encik Irsyad hantar nota yang ringkas macam tu?”
Irsyad tersenyum mendengar soalanku. “Yalah, kecil aje dunia ni sebab in the end I jumpa you jugak. Akan bekerjasama pulak tu. Mesti you sangka yang you takkan berjumpa dengan I lagi, kan?”
“Oh! Maksudnya, Encik Irsyad tahulah yang saya kerja dekat sini sebelum ni?”
Yes. I dah lama perasan you. Sebelum I setuju nak buat projek ni lagi.”
How come?”
Before this, I selalu datang sini sebab ada projek yang nak diselesaikan bersama. Cuma you aje yang tak sempat nak berjumpa dengan I.”                                                                                                        
Aku mula terangguk-angguk. “Oh, I see.”
“Malam ni you free tak?” soal dia tiba-tiba.
“Huh? Freelah kut. Kenapa?” Aku membalas.
“I nak ajak you makan malam dekat Restoran Selasih di Damansara memandangkan you pun free, kan?” ujar dia dengan senyuman yang masih lagi tidak lekang dari bibir nipisnya.
“Err...” Mulut aku dah terkunci.
Siot! Yang aku pergi cakap free tu kenapa? Tengok, nak balas apa ni? Adoilah... Masalah betul!
“Hmm... Senyap tu maknanya you setujulah, kan?” Lelaki itu mengenyitkan matanya ke arahku sebelum berlalu pergi.
“Eh! Encik Irsyad, tu... Tunggu sekejap!”
Namun, sia-sia. Panggilanku seperti dibawa angin lalu. Hmm... Nampaknya aku tidak punya pilihan lain. Terpaksalah aku menemaninya makan pada malam ini. Ermm... Terpaksa ke? Tapi kenapa aku rasa macam ada rama-rama yang terbang dalam perut?

MALAM itu aku bersiap ala kadar. Penampilanku ringkas-ringkas sahaja, walaupun aku akan bertemu dengan lelaki yang berwajah tampan itu. Namun, oleh kerana dia bukanlah seseorang yang istimewa bagiku, jadi aku rasa tidak perlulah bergaya secara lebih-lebihan.
Sebaik sahaja keretaku sampai di destinasi, aku terus masuk ke dalam restoran yang dicakapkan oleh Irsyad. Dari kejauhan, aku sudah nampak dia melambai-lambai ke arahku. Pantas aku mendekatinya.
You look beautiful today,” ucapnya sebaik sahaja aku melabuhkan punggung di hadapannya.
Err... Thanks.” Segan pula aku apabila menerima pujiannya hari ini. “Err... Dah lama Encik Irsyad tunggu?”
Not really. And Iman, please call me Irsyad,” pinta lelaki itu tiba-tiba.
“Hah? Tapi...” Aku agak ragu-ragu.
“Tapi kenapa? Tak boleh?” duganya sambil mengangkat kening.
Aku pantas menggelengkan kepala. Bukan tak boleh. Ayat itu seolah-olah tersangkut di hujung kerongkong.
“Memandangkan kita kat luar ofis... I don’t think it’s a crime for you to call me Irsyad. Lagipun, I tak naklah orang lain dengar you panggil I Encik Irsyad,” katanya sambil tersenyum.
“Kenapa?” soalku dengan nada hairan. Lelaki ni... Kadang-kadang macam misteri. Misteri tapi hot!
“Yalah, nanti orang lain ingat I ni dah kahwin,” balasnya membuatkan aku tergelak perlahan.
“Hesy, tak ada makna. Kalau saya panggil Encik Irsyad atau Irsyad, tetap sama jugak.”
“Tak, tak sama,” protesnya sambil menggeleng kepala laju.
“Kenapa pulak?” soalku lagi.
“Encik Irsyad panggilan yang biasa-biasa. Kalau you panggil Irsyad, macam I ni orang yang sangat istimewa untuk you.”
Aduh! Rasa nak pengsan bila dengar ayat manis terlebih gula Irsyad ni. Haih, malu! Tapi tak tahu nak sorok muka dekat mana. Bawah meja, rasa macam boleh saja?
“Hah, I lupa nak cakap. I dah oder makanan untuk you,” ujar lelaki itu sambil tersenyum.
Alhamdulillah, tukar topik. Selamat!
“Oh?” Kening aku sedikit terangkat.
Oder makanan untuk aku? Dia tahu ke apa yang aku suka dan tak suka? Jangan dia oder makanan yang ada seafoods sudahlah. Aku ini ada alahan yang teruk jikalau menyentuh makanan laut.
Don’t worry. I tahu apa yang you suka dan tak suka.”
Makin aku keliru dengan lelaki itu. Apakah...? Aku dengan dia baru kenal tak sampai 24 jam, dia sudah tahu apa yang aku suka dan tak suka? Lelaki ni stalker aku ke hape?
Setelah menyepi antara kami, pesanan akhirnya sampai. Sekali lagi aku rasa terkejut. Nasi ayam dan milo ais. Makanan dan minuman kegemaranku. Aku pandang wajah dia lama-lama. Sungguh aku tidak tahu, siapakah lelaki ini sebenarnya. Kalau dia memang betul-betul stalker aku, apa yang patut aku buat?
“Kenapa pandang muka I macam tu? Handsome sangat ke I ni?” soal Irsyad sambil turut sama memandangku.
Entah kenapa, aku seolah-olah tidak dapat bertentang mata dengannya. Lantas, aku menundukkan wajah. “Nasi ayam, milo ais... Semua ni... Macam mana awak boleh tahu?”
“Oh. Itu rupanya yang mengganggu fikiran you.” Lelaki itu sudah ketawa kecil.
Aku pantas mengangkat pandang. Teringin juga aku mahu mendengar jawapan jujur daripada dia.
“I tahu sebab I nampak you oder nasi ayam dengan milo ais masa makan dekat Restoran Nasi Ayam Mama,” balas lelaki itu bersahaja.
Aku sudah lega apabila mendengar jawapan itu. Fuh... Mati-mati aku ingat dia stalker aku. Bagus betul aku ni. Macam manalah aku boleh tuduh lelaki yang baik ini? Memang tak patut betul. Tetapi secara tiba-tiba, aku teringatkan tentang masalah yang merunsingkan hatiku. Sampai sekarang, aku masih belum dapat mencari lelaki yang boleh berpura-pura menjadi teman lelakiku.
Iman, what’s wrong? You seem like you’re in trouble?” Irsyad memandang wajahku.
Aku turut memandang lelaki itu. Ah, mungkin lelaki ini boleh menolongku. Tetapi, bagaimana aku harus menyuarakan permintaan aku ini?
“Iman...?” panggilnya lembut.
“Err... ya,” balasku sambil membalas pandangannya.
Irsyad mula tersenyum kecil. “Kenapa ni? You ada masalah ke? Kalau ada... Perhaps, I can help you?”
Aku mula menarik nafas dalam-dalam. Nampaknya hanya lelaki ini saja yang boleh menolongku. Tolonglah, aku sudah tidak fikir apa lagi tentang reaksinya nanti. Yang penting aku sedang terdesak sekarang ni!
“Err... Kalau saya cakap ni, awak jangan terkejut ya.”
“Okey.” Irsyad membalas tenang.
“Boleh tak kalau awak jadi boyfriend palsu saya selama sehari?” soalku dalam debaran yang menggila.
Aku lihat lelaki itu sudah tersenyum. Nampak macam tak ada reaksi terkejut pun.
Boyfriend palsu you?”
Terasa darah mula menyerbu pada wajahku saat dia mengulang kembali perkataan itu. “Ka... Kalau awak tak nak, saya... saya tak kisah!”
Are you kidding? Siapa cakap I tak nak?”
Aku sedikit tergamam. Apa yang dia cakap?
But, why Iman? You look desperate,” ujar Irsyad sambil mengangkat keningnya.
“Err...” Aku masih berkira-kira sendiri, sama ada mahu membuka cerita ataupun tidak. Namun, apabila melihat wajahnya kelihatan jujur dan ikhlas, akhirnya aku membuat keputusan untuk menceritakan segala-galanya.
Tepat seperti yang aku jangkakan, dia kelihatan terkejut dan tergamam. Tentu dia tidak percaya yang sebenarnya bos miang itu luaran sahaja nampak baik, tetapi di dalam... Hmm, pandai-pandailah dia menilainya dengan sendiri.
Okay. I’ll help you,” janjinya.
Thank you so much, Encik Irsyad...” ucapku sambil menarik nafas lega. Nasib baiklah lelaki ini memahami keadaanku.
I’ll never give you to him. You’re mine!”
Pardon?” Aku memandang Irsyad. Lelaki itu seolah-olah ada bercakap sesuatu, namun aku sendiri tidak pasti apa ayatnya.
Oh, nothing,” balas Irsyad laju sambil tersenyum.
Aku pula hanya mengangkat bahu, lantas meneruskan makan malam. Dalam hati, berkali-kali aku mengucap syukur kerana Allah mengirim lelaki ini untuk membantuku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan