Pakej Julai 2016

Pakej Julai 2016

Khamis, 28 Januari 2016

Suami Paksa Rela - Bab 3

Karl perhatikan subjek yang tengah berdiri tegak di depan matanya ini. Siap berpeluk tubuh lagi orang itu. Muka masam mencuka tanda tak puas hati. Mata pula tak habis-habis tajam memerhati. Amboi, marah betul perempuan ni!
“Apa yang tak kenanya?” tanyanya. Cuba cari tahu kenapa. Datang-datang, muka terus cemberut macam itu, dah kenapa?
“Mana awak dapat nombor saya?” soal Wafa, tak puas hati.
Dia memang tak suka kalau ada orang dapat nombor telefon dia tanpa kebenaran dia. Seingatnya, dia tak pernah bagi nombor telefonnya kepada Karl. Dari mana lelaki itu dapat agaknya?
Karl tergelak. “La, pasal nombor telefon aje kau nak tayang muka ketat macam tu dekat aku? Come onlah, Wafa.”
Wafa diam sekejap sebelum mula membuka mulut. “Okeylah, abaikan pasal nombor tu. Sekarang ni, kita serius. Mesej yang awak bagi tadi. Apa maksud awak?”
Soalan Wafa, Karl biarkan tanpa jawapan sekejap. Dia bangun dari kerusi kerja dan berdiri sambil membutang kot yang tersarung pada tubuh sasanya. Dia berjalan dan berhenti tepat di depan Wafa. Hanya beberapa inci saja jarak yang memisahkan mereka.
Dengan jarak yang sedekat itu, Wafa mula rasa tak selesa. Air liur, dia telan berkali-kali. Gulp. Gulp. Dan, gulp!
Karl menunduk sedikit. Bibirnya didekatkan dengan telinga Wafa.
I’m in,” bisiknya perlahan. Menggoda sahaja bunyinya.
Oh, tidak! Wafa yang mendengar nada suara lelaki itu, tiba-tiba rasa macam sesak nafas. Rasa tak cukup udara yang nak dia sedut. Dia perlukan oksigen! Oksigen!
Wafa terus melangkah ke belakang beberapa tapak. Kepala yang tak gatal, dia garu-garu sikit. Kemudian, dia berdeham berkali-kali. Nak selesakan tekak yang tiba-tiba rasa macam tercekik sesuatu. Tercekik sebab dengar suara menggoda si Karl!
Karl tak mampu nak kawal senyum bila nampak Wafa jadi kelam-kabut begitu. Dia tahu perempuan itu terkejut dengan kelakuannya tadi. Emmm, she’s affected!
“Apa yang I’m innya?” Wafa bersuara bila rasa dirinya dah kembali tenang.
Haih, duduk berdua dengan Karl di dalam ofis lelaki ini buat dia rasa tak tenteram. Lelaki itu macam pelik pula dia tengok. Berbeza sangat karakter semasa dia jumpa lelaki itu tengah hari tadi.
Karl berundur ke belakang semula dan duduk di atas meja kerjanya. Matanya tak lepas daripada merenung Wafa dari atas ke bawah.
Kalau tadi, dia tak sempat nak memerhatikan perempuan itu dengan lebih jelas. Kali ini, baru dia dapat lihat semua itu. Tinggi kawan adik sepupunya itu hanya paras telinganya saja. Orangnya putih melepak, kurus dan berkaca mata bingkai hitam. Rasanya bukan sebab perempuan itu rabun. Mesti gara-gara fesyen nak nampak comel saja. Hipster kononnya!
Rambut pula entah fesyen mana yang diikut, disanggul tinggi seperti orang dalam pantang. Tapi, gaya itu sebenarnya buat perempuan itu nampak makin comel. Ya, sangat comel!
“Aku setuju nak kahwin dengan kau. Bila kau nak kahwin? Aku ikut aje.” Karl jelaskan maksud I’m innya tadi.
“Errr... Tapi, kenapa awak setuju?” Wafa rasa macam tak percaya. Lelaki itu setuju nak kahwin dengan dia? Errr, like seriously?
“Sebab aku nak kahwin dengan kaulah.”
“Yalah. Tapi, kenapa?” Wafa masih tak puas hati. Tiba-tiba saja lelaki itu nak kahwin dengannya. Sudahlah baru sekali saja jumpa. Tak sampai beberapa jam. Tiba-tiba, dah setuju nak kahwin. Macam tak logik saja.
“Sebab aku nak kahwinlah. Eee, banyak soallah kau ni.” Karl mula berpeluk tubuh sambil duduk. Letih nak melayan sesi soal jawab dengan perempuan itu.
Wafa yang cuba tak nak pandang ke arah Karl, terpandang juga. Matanya macam tak nak lari pula daripada terus memerhatikan susuk tubuh lelaki itu. Sudahlah pakai sut yang melekap ke badan. Bila buat gaya silang tangan macam itu, memang nampaklah segala lekuk-lekuk otot yang ada. Paling ketara pada bahagian tangan lelaki itu. Wau, sado kut!
“Tapi...” Karl bersuara.
Wafa pandang muka Karl. “Tapi, apa?”
“Aku ada syarat kalau kau nak aku kahwin dengan kau.”
“Syarat apa pulak?” tanya Wafa, mahu tahu.
“Kalau kita kahwin, aku tak nak ada ada syarat dalam perkahwinan kita.”
Hah? Wafa blur. Tak nak syarat. Tapi, yang baru mamat ini cakap bukan pasal syarat ke?
“Apa awak cakap ni? Saya tak fahamlah.” Wafa tanya minta diberi penjelasan lagi.
“Maksud aku, bila kau dah kahwin dengan aku, kau kena kahwin betul-betul dengan aku.”
Hek eleh, memanglah! Takkan nak kahwin tipu-tipu pulak, sangkal Wafa dalam hati.
“Kisah kita ni aku tak nak macam drama petang-petang tu ya. Yang tidur bilik asinglah, ada kontrak bagailah. Nak kahwin, kahwin dengan ikhlas. Macam sekarang ni, kau kahwin sebab kau nak lupakan ex kau, kan? Mulai sekarang, tetapkan hati. Kau nak kahwin sebab kau nak rasa nikmat sebuah perkahwinan tu. Terima yang jodoh kau dengan aku. Boleh?”
Wafa terkebil-kebil mendengar ayat Karl. Biar betul lelaki yang bernama Karl Elliyas ini yang tengah berkata-kata? Kejap-kejap, nampak normal. Kejap-kejap, macam sengal pula perangainya. Pelik sungguh dia rasa.
“Oh, ya. Sebelum terlupa, nah!” Karl hulurkan sesuatu.
Wafa nampak kotak kecil yang berwarna turquoise di tangan Karl. Errr... jangan cakap. Jangan cakap yang itu kotak Tiffany & Co. Oh, tidak!
“Aku main ukur aje dekat jari kelengkeng aku. Cuba kau pakai. Muat tak?”
Wafa sambut bekas kecil itu dari tangan Karl. Bekas itu dia buka. Mata tiba-tiba jadi silau. Okey, itu memang dia yang over. Hahaha! Sebentuk cincin berlian terletak elok di dalam bekas itu.
“Apasal awak bagi cincin ni? Kita belum apa-apa lagi kut.” Mulut Wafa sibuk bercakap, tapi mata masih tetap melekat ke arah cincin. Perempuan mana tak sukakan berlian hoi!
“Jangan nak banyak bunyilah. Cuba pakai. Muat tak?” gesa Karl.
Wafa turutkan kata-kata Karl. Cincin berlian itu disarungkan ke jari manis kirinya. Uiii, muat kut! Sedang-sedang elok saja.
“Hah, muat pun. Nasib baik jari tu tak debab. Kalau tak, tak pasal-pasal kena tukar saiz,” kata Karl lagi.
Wafa buat muka menyampah. Jari aku dikatanya debab. Heh!
“Suka tak?” tanya Karl.
Gila tak suka? Sukalah! Wafa pandang muka Karl. Cuba beriak biasa. “Suka.”
Good. So, apa rancangan kita sekarang ni? Terus kahwin ke macam mana? Rasa macam tak sabar pulak nak kahwin. Macam seronok aje, kan?”
Wafa tengok Karl dah tersengih-sengih bila sebut perkataan kahwin itu. Amboi, gatalnya!
“Tak payah nak seronok sangatlah!” Wafa kerling Karl. “Pasal kahwin tu, biar saya bincang dengan mak saya dulu.”
“Ha, ni kau nak aku ikut kau jumpa mak kau tak?”
“Eh, tak payah! Biar saya aje yang cakap dengan dia dulu. Bila semua dah okey, saya bagi tahu awak. Kalau terus bawa awak karang, tak pasal-pasal mengamuk Mak Jemah tu!” balas Wafa laju.
“Mak Jemah? Siapa Mak Jemah?” soal Karl ingin tahu.
“Siapa lagi, bakal mak mertua awaklah!”
Erk? Karl terdiam kejap. Mak mertua dia bernama Mak Jemah? Mak Jemah yang gelak menggelegak macam kat Radio Era tu ke? Emmm, tertanya-tanya dia jadinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan