Pakej Julai 2016

Pakej Julai 2016

Selasa, 26 Januari 2016

Lelaki Penuh Kejutan - Bab 2

NUHA mundar-mandir di wakaf. Sekejap-sekejap dia tengok jam di tangan.
“Ya Allah, manalah perginya Pak Awi ni? Dah lebih 20 minit aku tunggu. Karang membebel pulak bos aku tu kalau lambat sampai ofis,” sungutnya sendirian.
Resah hati tidak dapat dibendung lagi. Nak sampai ke pejabat terpaksa meredah banyak lampu isyarat. Lagilah makan banyak masa. Memang tadah telingalah jawabnya nanti.
Nuha mendecit. Tidak pernah lagi Pak Awi lambat menjemput dia. Selalunya on time sahaja. Kadang-kadang dia baru hendak melintas jalan sudah ternampak teksinya menunggu di depan wakaf.
“Hisy! Tak boleh jadi macam ni. Aku kena telefon Pak Awi tanya dia ada dekat mana sekarang. Kalau dia tak jadi datang, senang aku tahan teksi lain,” kata Nuha.
Dia menggagau beg tangannya mengeluarkan telefon Samsung Galaxy Y warna coral pink. Walaupun touch screen, tetapi tidak berapa nak pintar sangat sebab fungsinya terhad dan tidak boleh download banyak aplikasi. Dia guna buat hantar SMS dan telefon orang sahaja.
Dalam masa yang sama, tiba-tiba terdengar bunyi tayar kereta terseret kuat. Nuha terus panggung muka.
Ha, sampai pun. Tetapi, kenapa ganas sangat Pak Awi bawa teksi hari ni? Betul ke Pak Awi yang pandu kereta? Untuk mendapatkan kepastian, dia tunduk sedikit mengintai wajah si pemandu.
“Hah! Tengok apa lagi? Masuklah cepat. Pintu tak kunci pun,” balas Fadil.
Rasanya memang dah betul kut pelanggan ayah aku ni, getusnya apabila melihat di bahu gadis itu tersangkut beg tangan warna merah.
Nuha tersentak apabila disergah begitu. Alamak! Bukan Pak Awi. Dia tidak kenal siapa gerangannya. Tidak pernah jumpa pun sebelum ini. Apabila diperhati ada iras-iras macam Pak Awi juga. Siapa pula mamat ni?
“Janganlah tengok aku macam tu. Karang jatuh cinta, tak pasal-pasal pulak kau jadi angau,” tambah Fadil lagi. Hairan sangatlah tu kut tengok bukan ayah dia bawa teksi.
Nuha mencebik. Boleh tahan perasan mamat drebar ni.
“Sebelum saya masuk, saya nak tanya. Ini teksi Pak Awi, kan? Tapi, kenapa awak pulak yang bawa?” soal Nuha inginkan kepastian. Dia mesti tahu semua itu. Dibuatnya lelaki itu orang gila ke, entah ke mana pula dia kena bawa lari nanti.
“Dah dia suruh. Aku bawalah. Yang kau tercegat lagi dekat luar tu, kenapa? Nak suruh aku tolong buka pintu ke? Tak kuasalah aku!” jawab Fadil sinis. Leceh betullah perempuan ni. Banyak tanya pula. Tinggal karang baru terhegeh-hegeh nak masuk.
Nuha mengerut muka. “Pak Awi suruh awak bawa? Habis tu mana dia? Ke awak curi teksi ni daripada dia? Baik awak cakap betul-betul.”
Ek eleh perempuan ni. Ada jugak jadi mangsa ciuman aku karang. Mulut tak bertapis langsung. Baru aje jumpa dah penuh dengan prasangka, gerutu Fadil geram.
“Daripada aku curi teksi ayah aku ni, baik aku curi kereta Ferrari terus. Boleh jugak buat eksyen dekat kau kalau terserempak kat tepi jalan. Setakat teksi Proton Iswara ni, apa kelasnya?”
Nuha tergamam. Apa? Mamat ni anak Pak Awi? Biar betul!
“Pak... Pak Awi tu ayah awak?” tanya Nuha tergagap-gagap.
Patutlah muka ada iras-iras Pak Awi. Tetapi, boleh percaya ke? Takkan anak Pak Awi serabai macam ni? Penampilan Pak Awi kemas sahaja. Baju selalu tuck in dalam seluar slek. Siap pakai kopiah dan kasut kulit lagi. Mamat ni pula, hujung rambut sampai kaki macam mat pet sahaja. Musykil!
“Dah tu, takkan ayah kau pulak? Apa punya banganglah soalan kau tu. Hah, ni kau nak naik ke tak nak? Kalau tak nak, aku nak blah!” marah Fadil sambil menjeling Nuha.
“Saya nak awak tunjuk dulu bukti yang Pak Awi tu ayah awak. Kalau betul, baru saya naik,” kata Nuha.
Fadil mendecit. Kenapalah ayah dia tidak beritahu tadi pelanggan tetapnya itu seorang yang banyak songeh? Tak pasal-pasal pula kena tunjuk pengenalan diri kepadanya.
“Nah, ini IC aku. Kau tengok betul-betul nama aku tu bin siapa.” Kad pengenalan dihulurkan kepada Nuha. Sudah macam gaya kena tahan dengan pegawai JPJ yang buat road block sahaja.
Nuha membaca nama yang tertera. Fadil Ashraf bin Aluwi. Jadi, memang betullah mamat ni anak Pak Awi. Huh! Jauh beza benar perangai ayah dengan anak. Ayah bercakap dengan pelanggan sopan sahaja. Anaknya pula mulut macam brek tak makan.
“Sekarang kau percaya ke tak? Ke kau masih anggap aku ni pencuri teksi lagi?” sindir Fadil sambil merampas kasar kad pengenalannya dari tangan Nuha.
Eh, dia ni... Minta baik-baik tak boleh ke? Main rampas bodoh macam tu aje. Nuha menggerutu tidak puas hati. Tanpa membalas pertanyaan Fadil, dia terus masuk duduk di belakang. Malaslah nak duduk di depan. Dengan Pak Awi sahaja dia berani duduk sebelah menyebelah.
“Hantar saya ke Wisma Indah. Cepat sikit sebab saya dah lambat,” pinta Nuha.
“Kau masuk kerja pukul berapa?”
“8.30.”
Fadil mengerling jam dekat dashboard. “Sekarang dah pukul 9.07. Bos kau tak marah ke masuk kerja lambat?”
“Kalau awak bawa teksi laju macam Dominic Toretto dan cepat sampai ke ofis saya, mungkin bos saya tak jadi nak marah.” Nuha tahan geram mendengar pertanyaan Fadil. Buat-buat tanya pula. Kan bagus kalau Fadil tekan pedal minyak tu rapat-rapat daripada tanya soalan bengap macam tadi.
Fadil tersenyum senget. Kalau bukan sebab dia singgah makan roti canai dekat kedai mamak tadi mungkin kelewatan ini tidak berlaku. Tak apalah, yang kena marah Nuha. Bukannya dia. Fadil ketawa dalam hati.
Tercabar dengan kata-kata Nuha tadi, dia menekan pedal minyak rapat dan drift sehingga Nuha terhuyung-hayang ke kiri dan kanan. Mana-mana kereta yang berada di hadapan habis dia potong sehinggalah tiba di satu lampu isyarat. Lampu hijau tidak sempat dikejar dan akhirnya dia menekan brek mengejut.
Tindakan itu menyebabkan Nuha terdorong ke hadapan dan tercium kerusi di hadapannya.
“Hei! Apa awak ni bawa kereta macam orang mabuk minum air daun ketum aje? Bawa elok-elok sikit tak boleh ke?” bebel Nuha sambil menjeling Fadil geram.
Fadil menoleh ke arah Nuha sekilas. “Tadi kau jugak yang suruh aku bawa macam Dominic Torreto, kan? Hah, bila aku dah jadi si Dom tu kau pot-pet pot-pet pulak macam itik serati. Kau ni memang jenis cakap tak serupa bikin eh?”
“Maksud saya tadi tu bawa laju-laju janganlah sampai mengabaikan keselamatan penumpang.”
“Ah, dan-dan aje sekarang ada maksud. Tadi kau tak sebut pun pasal tu semua!” tempelak Fadil laju.
Nuha mendengus. Banyak mulut betullah mamat ni. Dahlah cakap kasar tidak bertapis. Menyakitkan hati sahajalah! Eii... Stresnya naik teksi drebar perangai macam jerangkung ni.
Bagi menghilangkan rasa bengangnya, Nuha berpaling ke luar tingkap. Namun, dia perasan mata Fadil asyik mencuri pandang ke arahnya. Apa hal pula ni jeling-jeling macam tu? Namun, dia sengaja buat-buat tidak nampak.
Setelah lampu bertukar hijau kembali, Fadil meneruskan pemanduannya dengan tenang. Sedang-sedang laju sahaja dia bawa. Terlebih laju karang tak pasal-pasal penumpang banyak songeh itu membebelkan dia lagi nanti.
“Kau pergi kerja memang selalu naik teksi ke?” tanya Fadil.
“Hmm...” Nuha hanya bergumam malas.
“Kau tak ada kereta sendiri? Motosikal ke?”
“Tak ada.”
“Ya tak ya jugak, kan? Kalau ada kenderaan sendiri buat apa naik teksi pergi kerja?” Fadil ketawa sendiri kemudiannya.
Nuha tunjuk muka bosan. Ngok-ngek betul mamat ni. Sendiri tanya sendiri jawab. Tiba-tiba dia merasakan kelajuan teksi itu menjadi perlahan. Semakin lama semakin perlahan.
“Eh, apa hal ni awak bawa teksi perlahan sangat? Kalau macam ni pukul berapa saya nak sampai pejabat?” Kali ini Nuha sudah tidak dapat menahan rasa geram dan marahnya terhadap Fadil.
Gaduh pun gaduhlah. Dia memang tidak suka cara Fadil memandu kereta. Tidak lancar macam Pak Awi. Kenapalah Pak Awi suruh Fadil hantar dia pagi ni?
“Bukan aku yang bawa perlahan. Tu, minyak kereta dah nak habis...” ujar Fadil seraya memberi isyarat signal kiri. Sebaik sahaja berhenti di tepi jalan, enjin kereta terus mati.
Mata Nuha terjegil melihat jarum meter minyak. Aduh! Malang betullah nasib dia hari ini. Tidak pernah lagi naik teksi tiba-tiba teksi mati di tepi jalan. Ini memang betul-betul mengundang kemarahan!
“Dah tahu nak hantar orang, kenapa tak isi minyak penuh tadi?”
“Mana aku perasan. Ayah aku tak pesan pun suruh isi minyak. Kau ni asyik membebel aje dari tadi. Bingit telinga aku tahu tak? Daripada kau duk bising macam ni, baik kau keluar tolong aku tolak kereta ni,” arah Fadil, membuatkan mata Nuha terjegil.
“Apa?!”
“Ya! Tolak kereta ni sampai ke stesen minyak kat depan tu ha...”
Rahang Nuha terus jatuh. Anak Pak Awi ni memang menyakitkan hatilah!

DAHI yang berpeluh diseka dengan tangan. Belakang badan juga sudah lencun. Melekit-lekit satu badan dia dibuatnya. Ini semua Fadil Ashraf punya pasal. Huh! Dia benci lelaki itu. Sudahlah mulut macam puaka Niyang Rapik. Layan perempuan macam orang tidak ada hati perut langsung.
Malu besar dia tadi apabila semua pengguna jalan raya tengok dia menolak teksi. Fadil memang ada tolak sekali. Tetapi, bukan tolak bersungguh-sungguh macam dia. Sekadar tolak sambil lewa dan banyak mengarah suruh dia tolak kuat-kuat. Dasar pembuli! Nuha menyumpah seranah Fadil bertubi-tubi dalam hati.
“Oi, Cik Jah! Termenung apa lagi tu? Kau tak nak pergi kerja ke?”
Nuha tersentak. Dia memandang Fadil yang memberi isyarat suruh masuk ke dalam kereta. Segera dia patuhi arahan itu.
“Awak isi penuh tak minyak tu? Jangan sampai saya kena tolak lagi teksi ni nanti,” tanya Nuha. Pintu dihempas kuat sebagai protes.
“Nasiblah kalau kena tolak lagi,” balas Fadil bersahaja seraya menghidupkan enjin.
Sempat dia kerling Nuha tatkala menjatuhkan brek tangan. Tajam sekali jelingan Nuha lempar kepadanya. Dia hanya tersenyum senget lalu meneruskan kembali perjalanan.
Nuha semakin sakit hati dengan Fadil. Tak apa. Kau tunggulah aku mengadu dekat ayah kau nanti!
Sambil memandu, Fadil membuka radio bagi menghilangkan rasa bosannya. Layan lagu lagi best kut daripada melayan Nuha.
“Terima kasih kerana anda terus setia mendengarkan kami di Boom FM. Pastinya kebabom selalu. Okeylah, sebelum kita layan lagu seterusnya, Coki nak buat pengumuman sikit. Ha... kepada sesiapa yang ada bakat seni menyanyi atau rasa suara dia sedap bak buluh perindu, apa kata cabar diri pergi uji bakat rancangan realiti TV, Oi! Meletup Kau! musim ketiga? Kalau menang, memang meletup-letup sangat ni.
“Hadiah wang tunai sebanyak 100 ribu ringgit bakal menjadi milik juara selain sebuah kereta BMW X6 dan berpeluang menjadi artis rakaman di bawah label syarikat rakaman terkenal di Malaysia, Gergasi Music Entertainment. Wau! Jadi, tunggu apa lagi? Cepat-cepat isi borang penyertaan. Untuk maklumat lanjut, bolehlah melayari laman web www.oimeletupkau.com,” ujar deejay bernama Coki itu penuh bersemangat.
“Pergh! Bestnya kalau menang. Dapat duit 100 ribu. Lepas tu dapat kereta. Siap boleh jadi artis rakaman lagi. Siapa tak nak? Aku pun nak macam ni. Kalau aku jadi juara, mesti meletup habis aku nanti. Semua rakyat Malaysia akan sebut nama aku. Gilalah...” Fadil bercakap sendirian.
Teruja pula dia mendengar iklan sebentar tadi. Nak cuba ke tak nak? Dia memang suka menyanyi. Cuma bakat yang ada selama ini hanya ditonjolkan di jalanan sahaja bersama kawan-kawan yang lain.
Nuha yang turut memasang telinga, mencebik.
“Mamat ni nak jadi penyanyi? Sedap sangat ke suara dia? Berangan aje lebih,” kutuknya perlahan, tanpa sedar didengar oleh Fadil.
“Apa kau cakap?”
Terjongket bahu Nuha akibat kena sergah dengan Fadil.
“Bila masa saya cakap? Awak tu dari tadi tak habis-habis bercakap sorang-sorang,” nafi Nuha.
Fadil mendengus. “Lebih baik aku bercakap sorang-sorang daripada bercakap dengan kau. Ni Wisma Indah yang mana satu kau kerja? Yang depan ni ke depan sana?”
“Depan sana. Dahlah, berhenti dekat sini ajelah. Saya boleh jalan kaki aje pergi ke sana.” Nuha sudah tidak tahan duduk di dalam teksi bersama Fadil lama-lama.
Fadil terus memberhentikan kereta seperti disuruh.
“Nah, duit tambang. Petang nanti awak ke Pak Awi yang datang jemput saya?” Nuha menghulur duit sebanyak lima ringgit kepada Fadil.
Teksi Pak Awi tidak pakai meter. Biasanya dari kampung sampai ke tempat kerja memang jumlah itu dia bayar pergi dan balik. Kadang-kadang, Pak Awi mengambil empat ringgit sahaja.
“Kalau aku yang jemput, apa masalah kau?” soal Fadil sinis. Duit yang Nuha hulur diselit ke dalam poket jean. Boleh buat beli air Nescafe ais nanti.
Nuha menghela nafas. Memanglah masalah sebab dia tidak suka cara Fadil memandu. Tambah-tambah tidak mesra macam Pak Awi.
“Tak ada apa-apalah. Saya balik kerja pukul 5.00. Awak jangan datang lambat pulak macam tadi,” pesan Nuha sebelum membuka pintu. Baru sahaja jejak sebelah kaki ke tanah, dia berpaling semula apabila Fadil memanggilnya.
“Kenapa? Duit tambang tak cukup ke?”
“Aku dah lama nak cakap dekat kau. Tapi, tak sampai hati. Nah, ambil tisu ni buat kesat mulut kau yang sememeh tu.” Fadil menghulur tisu sambil memuncungkan mulut ke bibir Nuha.
Hah? Nuha segera memanjangkan leher tengok cermin pandang belakang. Panjang kesan gincunya terconteng di tepi mulut. Aduh! Malunya... Patutlah dari tadi Fadil asyik duk curi-curi tengok dia sangat. Ini mesti kes tercium kerusi tadi. Bencilah! Dia terus menyambar tisu itu dari tangan Fadil.
“Terima kasih!” ucapnya lantas terus keluar tanpa menunggu lebih lama. Pada saat itu dia rasa mukanya berbahang seperti duduk di depan bara api!

Fadil menghentak stereng kuat. Terkekek-kekek geli hati. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan