Pakej Julai 2016

Pakej Julai 2016

Khamis, 1 September 2016

Pengantin Lelaki Untuk Aku - Bab 6

MUJUR ketika dalam perjalanan pulang, Sonja tidak bertanya kenapa Amana membuat maraton dari wad ke tempat letak kereta hospital. Kalau tidak, panjang cerita hikayat yang hendak dikarangnya nanti.
Apabila keluar dari kereta, mata tiba-tiba sahaja berpinar-pinar. Terasa kudratnya tiba-tiba sahaja direnggut pergi. Terhuyung-hayang badannya sewaktu dia melangkah ke pintu rumah.
“Kenapa dengan kau ni?” Sonja bertanya hairan.
“Aku rasa macam nak pitam. Panas sangat,” beritahu Amana sambil menolak daun pintu.
“Nak aku panggilkan Encik Danial? Dapat juga aku tengok dia ulang tayang dukung kau,” Sonja bertanya, separuh mengusik.
Amana cuma muncungkan bibir. Konon lawak sangatlah tu. Masuk sahaja ke dalam rumah, Amana terjelepok di sofa. Malas hendak masuk ke biliknya. Lebih-lebih lagi bila kepala terasa berdenyut kuat. Jadinya dia berbaring sahaja di sofa, sementara menanti sakit kepalanya surut sedikit.
“Aku ada masakkan bubur nasi tadi. Kau nak makan tak?” tanya Sonja yang sedang meletakkan bakul barangan ke atas meja.
“Nantilah,” geleng Amana. Perutnya masih kenyang dengan sarapan pagi.
“Apa lagi bantuan yang kau mahu sebelum aku pergi kerja?” tanya Sonja. Menawarkan budi baiknya sebelum dia berlalu pergi.
Amana menggeleng sekali lagi.
“Kau boleh jaga diri tak kalau tinggal sendirian ni?” Sonja bertanya sambil membetulkan letak tali beg di bahu.
Amana angguk.
“Kalau keadaan aku makin teruk, aku akan call kau,” janjinya, tidak mahu Sonja terus berasa bimbang.
Gadis itu baik benar. Sanggup bersusah payah demi orang lain. Tetapi dia tidak mahu menyusahkan Sonja. Lagipun, dia boleh menjaga dirinya sendiri. Hidup bersendirian mengajarnya erti kelangsungan hidup. Jangan terlalu bergantung harap kepada orang lain.
Sonja melangkah ke pintu rumah. Amana memerhati gadis Kadazan itu menghilangkan diri di balik pintu. Dia kemudian memejamkan mata. Mahu tidur sekejap di sofa. Harap-harap tiada orang datang mengganggu.


RASA macam baru sahaja melelapkan mata apabila terjaga kembali. Terasa seperti bermimpi kerana terdengar suara Danial memberi salam. Amana membuka kelopak mata yang berat, terkebil-kebil memandang siling ruang tamu. Dia cuba memasang telinga. Tidak terdengar sebarang suara orang pun. Agaknya dia bermimpi mendengar suara Danial tadi. Namun, alangkah baiknya kalau Danial betul-betul datang ketika ini.
“Assalamualaikum.”
Danial? Rasa berat yang berpaut di kelopak mata dengan tiba-tiba hilang. Amana kini betul-betul terjaga. Danial memang betul-betul datang ke rumahnya dan kini sedang berada di luar pintu hadapan. Pendek kata, dia tidak bermimpi pun!
“Assa...”
“Waalaikumssalam.” Amana segera menjawab salam. Tergesa-gesa dia bangun daripada baringnya. Entah berapa lama Danial berada di luar sana.
Lelaki di luar sana itu memberikan senyum manis kepadanya.
Sorry sebab I datang tanpa memberitahu. I cuma nak tengokkan keadaan you,” ujar Danial lembut.
Amana melirik ke jam tangan. Sudah melewati pukul 6.00 petang. Danial mesti datang dari pejabat.
“Masuklah.” Aman mempelawa. Dia berganjak sikit dari muka pintu.
Danial kelihatan ragu-ragu tetapi kemudian membuka kasut. Melangkah ke dalam rumah Amana walaupun tahu yang dia telah melanggar sempadan antara seorang lelaki dan perempuan. Berdua-duaan di dalam rumah tanpa teman.
Bimbang juga kalau-kalau jiran yang ternampak mereka berdua-duaan bertindak menghubungi pejabat agama. Tidak pasal-pasal kena kahwin pula. Tapi kalau kahwin dengan Amana, aku tak kisah.
“You dah makan?” Danial bertanya kepada Amana yang kelihatan pucat dan mengantuk.
Amana geleng kepala. Tetapi pertanyaan Danial membuatkan perutnya terasa lapar.
“Okey, you duduk dan rehat. I akan sediakan makanan untuk you,” ujar Danial sambil melangkah ke dapur.
Amana terasa seperti mahu melompat tinggi sehingga mencecah ke awan. Juga mahu ketawa bahagia. Tidak sangka Danial datang mencurahkan perhatian kepadanya. Kalau begini, dia rela sakit sentiasa. Segera dia labuhkan duduk di sofa dengan hati yang berbunga-bunga.
Di dapur, terdengar bunyi api dapur dihidupkan. Juga terdengar bunyi sudu berdenting di dalam muk.
Danial kemudian muncul dari dapur. Menatang sebuah dulang kecil yang berisi mangkuk kecil dan sebuah muk yang berasap nipis. Bau manis Milo panas sampai ke hidung. Bau harum kanji beras juga mengusik deria bau. Perut semakin berasa lapar. Hati Amana pula tiba-tiba sahaja dipeluk rasa bahagia.
“Ada orang sediakan bubur nasi. Tak luak lagipun. Ada nota kat periuk tu. Suruh you habiskan bubur tu. Jadi, I cuma panaskannya kembali,” beritahu Danial sambil meletakkan dulang ke atas meja.
Amana teringatkan Sonja. Aduh! Kalau Sonja tidak memasak bubur nasi itu, tentu dia sudah dapat merasa bubur nasi air tangan Danial. Kempunan aku!
Danial duduk di sebelahnya. Kemudian capai mangkuk bubur dari dalam dulang. Lelaki mencedok sedikit bubur dengan sudu. Kemudian menghulurkan sudu itu ke mulutnya.
“I suapkan,” ujar Danial dengan senyuman.
Terpaku Amana. Secara sembunyi, dia mencubit paha kirinya. Sakit. Maknanya dia tidak bermimpi. Matanya memandang bubur nasi yang hanya dicampur kentang sebelum memandang ke dalam mata lelaki itu.
“Jangan tengok I. Tak kenyang pun kalau you tengok I. Bismillahirrahmanirrahim.” Danial bersuara lembut sambil merapatkan sudu ke bibir Amana.
Perlahan-lahan Amana membuka mulut. Menjamah bubur nasi yang disuapkan oleh Danial. Bubur yang sebenarnya tawar itu terasa cukup garamnya di deria rasanya. Danial, jangan salahkan aku kalau aku jatuh cinta dengan kau! Itu salah kau ya!


AMANA mula bimbangkan keadaan yang melanda dirinya. Semenjak detik Danial suapkan bubur nasi ke mulutnya, fikiran sentiasa teringatkan Danial. Apabila teringatkan Danial sahaja, hati terus bergetar dengan satu rasa yang lain macam. Entah-entah sambil suapkan dia makan tempoh hari, Danial ada hembuskan jampi serapah kepadanya.
Takkanlah kut! Amana segera menafikan sangkaan liar itu. Danial bukannya lelaki yang terdesak. Yang terdesak ialah dia. Mujur masih belum ada khabar berita dari kampung yang emak menerima lamaran orang untuknya. Yang penting sekarang, dia kena mencari jawapan kenapa hatinya jadi lain macam apabila teringatkan atau ternampak Danial.
Seperti sekarang ini. Hatinya terus sahaja diterpa alunan getar apabila melihat Danial melangkah masuk ke pejabat. Getar ini lebih kuat berbanding dengan getar yang dirasai sebelum ini. Ini sudah dikira macam gempa hati. Yang mencetuskan tsunami resah dengan tiba-tiba.
“Assalamualaikum, Amana, Najla.” Danial menyapa Amana dan Najla dengan sebuah senyuman.
Itu memang rutin setiap pagi Danial. Tetapi kali ini Amana rasakan yang senyuman Danial seperti penuh dengan gula dan madu. Manis sungguh.
“Amana, you betul-betul dah sihat ke untuk datang kerja ni? Kan nanti I kena usung you ke hospital sekali lagi. Sudahlah you semakin berat sekarang ni. Tak larat I nak angkat.”
Mesra Danial bertanya khabar dirinya. Kalau dahulu, Amana panas hati apabila mendengar lelaki mengusik tentang berat badannya, kini dia tersenyum malu. Terasa bahagia apabila ada orang mengambil berat akan dirinya. Lebih-lebih lagi oleh lelaki yang sekacak Danial.
Amana, kau memang gatal! Dia menyumpah dirinya sendiri. Tetapi itulah, alunan getar di hati kini menjadi ombak yang mula melemaskannya. Yang lebih parah, dia pasrah tidak mahu diselamatkan.
Amana, kenapa dengan you ni? Kenapa terpaku bila lihat I? Something wrong with me?” Danial terus menegur dengan ramah. Senyuman Danial semakin lebar.
Semakin cair hati Amana.
“Tak ada apa-apa. I okay aje.” Amana menjawab gugup.
Mana ada something wrong dengan Danial. Yang selalu ada something wrong ialah aku!
Segera Amana tunduk memandang fail di atas meja. Menyelak-nyelak dokumen di dalam fail. Pura-pura sibuk. Tetapi senyuman manis Danial tadi membuatkan dia semakin gelisah. Hati semakin tidak tentu arah. Apa dah jadi ni?
“Baguslah. I ingatkan I dah jadi macam zombiee yang makan otak orang bila you renung I macam tu tadi.” Danial mengusik kembali sambil melangkah ke bilik kecil pejabatnya.
“Tak, tak. You bukan zombie. You... you’re just so sweet and...” Amana pantas menekup mulutnya sebelum dia terus mengeluarkan kata-kata yang membuatkan dia tampak seperti orang bodoh di mata Danial.
Terlambat!
Danial yang sudah berada di hadapan pintu biliknya dilihatnya terpaku tidak bergerak.
Najla yang tadinya tidak mempedulikan mereka kini mengangkat kepala dari skrin komputernya. Memandang Amana dengan mata yang bulat besar. Ada senyuman yang sedang ditahan di penjuru bibir Najla. Najla mesti sudah syak sesuatu.
Amana, engkau yang jadi zombiee di pagi hari! Aduhai! Jatuh air muka aku.
No... Actually, what I’m trying to say is you’re so sweet and I’m full of sweat...”
Mulut, oh, mulut! Janganlah berkata-kata lagi! Nanti Danial ingat otak kau dah rosak dek demam panas tempoh hari. Tingkap! Mana tingkap?!
Keterlanjuran bicara membuatkan mukanya terasa panas dengan tiba-tiba. Tidak tahu di mana hendak disorokkan muka ketika ini. Amana rasa seperti mahu terjun ke tanah. Patah riuk pun tidak apa, asalkan dia dapat lari jauh. Masalahnya tingkap pejabat bukannya boleh dibuka pun cerminnya. Pendek kata, dia terperangkap.
Lelaki tampan itu kemudian berpaling, melangkah ke arah Amana. Ada kerut yang dalam di dahi Danial.
Amana cepat-cepat memandang skrin komputer. Pura-pura membaca e-mel yang dihantar oleh klien, demi menyembunyikan rasa malunya. Terdengar bunyi tapak kaki berhenti di hadapan mejanya. Dia tidak sanggup mengangkat kepala dan memandang Danial yang kini sudah berdiri di hadapannya.
“You okey tak ni, Amana? You ni... dah lain macam benar ni. I dah risau dah ni.” Terdengar Danial bertanya lembut. Mempamerkan keprihatinan seperti selalu, yang tidak pernah disedari dan dihargai selama ini.
I’m okay,” jawabnya perlahan, tanpa mengangkat kepalanya. Berbohong.
“Amana?”
Yes.” Amana gugup mendengar suara Danial yang kedengaran begitu serius. Jarang dia mendengar Danial memanggilnya dengan nada serius seperti itu.
Masalahnya, tidak tahu kenapa suara serius Danial itu tiba-tiba sahaja kedengaran begitu syahdu di telinganya!
“Bila bercakap tu, pandang ke arah I.”
Mak tiri! Tolong! Amana memaksa diri untuk ketawa tatkala mengangkat kepala. Dia kembali memandang wajah di hadapannya, tetapi mengelak daripada memandang ke dalam mata Danial. Takut kalau-kalau dia lemas di dalam mata cantik itu.
“Janganlah bimbang, I okey,” ujarnya lembut, cuba meyakinkan Danial yang otaknya tidak bermasalah.
 “Amana?” Lagi sekali namanya diseru Danial.
Yes.”
“Bila bercakap tu, pandang ke dalam mata I.”
Somebody! Tolong! Amana tahu yang dia tiada pilihan lain melainkan akur dengan suruhan majikan. Dan, jantungnya berdegup laju di tahap maksima apabila bertentang mata dengan lelaki itu. Terasa seperti terdengar-dengar bunyi degupan jantungnya yang sedang laju berlari itu di telinga.
Are you really, really okay? Muka you tu dah merah benar.” Danial kembali melontarkan soalan yang sama.
Bimbang juga dia melihat keadaan Amana yang menjadi lain macam. Seperti ada makhluk asing yang telah mengambil alih jasad Amana. Mungkin dia perlu menghantar Amana ke hospital untuk membuat imbasan bagi memastikan demam panas tempoh hari itu tidak merosakkan otak Amana.
Yes, I am. I cuma bercakap tanpa berfikir panjang. Hah! My mother did say that I must fix this habit before it landed me into troubles but I’m definitely sure that the damage is already done,” jawab Amana terkelam-kabut. Cuba meyakinkan Danial yang kini mungkin beranggapan otaknya telah miring disebabkan demam tempoh hari.
Tetapi itulah, otaknya memang telah miring kerana terkena aura Danial yang begitu mengancam. Aura Danial telah membahayakan jiwanya sendiri!
Terdengar tawa kecil Najla.
Danial pula tersenyum lebar tetapi dahi lelaki itu masih berkerut-kerut. Mata Danial masih memandang Amana dengan curiga.
Amana kembali mengelak daripada bertemu pandang dengan Danial. Dia tidak mahu hatinya lemas di dalam tatapan mata Danial, lantas tidak timbul-timbul lagi. Danial dengan tiba-tiba meletakkan telapak tangannya di dahinya. Amana terpaku. Langsung tidak menyangka yang Danial akan buat begitu. Juga langsung tidak menepis tangan lelaki itu.
Dia membiarkan sahaja dan memerhati wajah lelaki itu tanpa berkelip mata. Tidak pernahnya Danial berbuat sebegini kepadanya. Mujur sahaja peluh yang tadi membasahi dahinya telah kering terkena pendingin hawa. Kalau tidak, makin malu dibuatnya. Sudahlah dia sememangnya sedia menahan malu ketika ini.
Terdengar tawa Najla sekali lagi. Nyata gelagatnya menjadi hiburan percuma untuk Najla.
“Hmm, tak rasa panas pun. You tak demam pun,” ujar Danial sambil menjatuhkan tangannya. Ada senyuman di bibir Danial.
Manis sekali. Menggoda sekali. Oh, hati, tolonglah jangan jatuh cinta!
“Kan I dah kata yang I okey. You tak perlu risaulah,” balas Amana. Bibir tersenyum semanis mungkin, menyembunyikan jiwa yang semakin bergelora.
“Tapi kalau rasa tak sihat, jangan bertangguh lagi. Pergi ke klinik. Dapatkan rawatan. Kalau sesuatu terjadi pada you, I juga yang risau nanti. Jangan dera hati I tau.” Danial menasihati. Juga mengusik. Juga mempamerkan keprihatinan yang semakin memikat hati.
Aneh, ini bukannya kali pertama Danial bersikap prihatin terhadapnya. Tetapi kenapa hati semakin tidak keruan?
Thanks. You memang baik hati, Dan.” Amana bersuara lembut. Jiwa kian bergelora.
“I memang baik hati pun. You tak perasan ke?” Danial terus mengusik.
Masalahnya bukannya aku tak perasankan kebaikan kau, Danial. Sejak dulu lagi aku tahu yang kau seseorang yang tersangat baik. Tetapi itulah, kenapalah aku tak jatuh hati dulu? Kenapa aku buta hati dulu?
Danial melangkah meninggalkan mejanya. Sebelum menghilang ke dalam biliknya, lelaki yang membuatkan hatinya bergetar itu berpaling ke arahnya.
“Bila you pergi ke klinik nanti, periksa mata you sekali. I’m definitely sure I’m not sweet and hot pun hari ini. Sweat, yes,” ujar Danial. Lelaki itu mengenyit mata nakal.
Amana terpaku. Hati kian dibadai debar yang menggilakan jiwa. Mengingatkannya kepada kata-katanya sendiri ketika terlantar di wad dahulu. Takkanlah yang aku sudah jatuh cinta dengan dia? No way! Amana tetap cuba menafikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan