Pakej Julai 2016

Pakej Julai 2016

Khamis, 1 September 2016

Pengantin Lelaki Untuk Aku - Bab 9

AMANA bercekak pinggang di hadapan almari pakaiannya, melihat deretan pakaian yang tersusun. Baju banyak tetapi otak buntu hendak memilih pakaian yang terbaik untuk dipakai pada esok hari. Rasa macam hendak pakai blaus lycra warna merah jambu. Seketika kemudian, terasa seperti hendak pakai blaus satin lengan pendek warna biru tua. Apabila mencapai blaus satin itu dan diacukan ke badan, rasa macam tidak menarik pula.
Kalau pada matanya sudah tidak menarik, pada mata Danial sudah tentu tidak cantik. Gagal misinya nanti. Dia mengeluh perlahan. Kemudian menggaru kepala yang tidak gatal. Untuk pertama kali dalam hidup, dia buntu membuat keputusan tentang pakaian yang hendak dipakai. Kalau begini punya gaya, pada hujung minggu nanti dia perlu keluar membeli baju baru.
Telefonnya yang terletak di atas katil berbunyi. Mulanya Amana membiarkan sahaja. Isu pakaian mana yang hendak dipakai pada esok hari lebih penting untuk diputuskan dengan segera berbanding menjawab panggilan itu. Deringan telefon terhenti. Kemudian berdering kembali.
Mahu tidak mahu dia terpaksa menjawab panggilan itu. Mungkin panggilan yang penting. Segera dia mendekati katil, mencapai telefonnya. Pada skrin telefon, tertera ‘emak tiriku sayang.’
“Mak apa khabar?” Amana bertanya khabar selepas menjawab salam daripada emak.
“Baik. Semua orang di kampung dalam keadaan baik-baik belaka,” jawab emak.
Amana perasan yang suara emak kedengaran begitu riang.
“Gembiranya suara mak. Ada apa-apa ke ni?” Dia menegur.
“Mak gembira sebab ada berita gembira,” jawab emak, seperti berteka-teki pula.
Tidak pernahnya emak main teka-teki dengan Amana sebelum ini. Lain macam!
“Yalah, apa dia?” tanya Amana, makin curiga. Berharap emak segera memberitahu tujuannya supaya dia boleh sambung balik memilih baju untuk esok.
“Dah datang dah.” Emak bersuara riang, memberitahu sebegitu.
Amana tercengang. Tidak mengerti bicara emak. Juga terasa semakin lain macam. Dia labuhkan duduk di birai katil.
“Siapa yang dah datang? Datang ke mana? Dari mana datangnya?” Bertubi-tubi dia mengemukakan soalan. Kalau bercakap, biarlah jelas. Mudah sikit dia hendak faham.
“Budak ni, buat-buat tak faham pula,” bebel emak.
Bengang juga Amana. Dia memang tidak faham pun. Cakaplah terus terang!
“Calon suami kamulah. Wakil keluarganya datang merisik kamu petang tadi.” Suara emak kedengaran semakin riang.
Oh, tidak! Amana menelan liur. Wajah Danial bermain di mata. Melepaskah dia kali ini?
“Orangnya ada kerja bagus,” beritahu emak.
Kerja juga yang emak nilaikan dahulu. Patutnya emak menyelidik agama dan budi bahasanya. Bahkan harus memastikan yang lelaki itu adalah lelaki yang menjaga solatnya. Lelaki yang menjaga solat adalah lelaki yang diharapkan untuk menjadi imam. Juga boleh diletakkan harapan untuk menjaga keluarganya dengan sebaik mungkin. Emak juga perlu memastikan yang latar belakang keluarga lelaki itu adalah baik. Selepas itu, barulah membelek penyata gaji atau penyata KWSP lelaki itu.
Seketika Amana seperti mahu ketawa. Bukankah dahulu dia juga menilai lelaki berdasarkan penyata gaji mereka? Dia tidak mahu mendampingi lelaki yang bergaji rendah daripadanya. Bukan memandang rendah. Tetapi kerana dia sendiri ada keluarga di kampung yang perlu ditanggung. Tambahan pula, kos hidup saban naik semakin naik. Banyak duit yang hendak dipakai. Lebih-lebih lagi jika keluarganya ada pertambahan ahli baru.
Tetapi kini, cara berfikirnya seperti sudah berubah. Sejak bila? Mungkin selepas dia terjatuh cinta kepada Danial. Agaknyalah.
“Perangainya macam mana?” Amana bertanya kepada emak.
Sekali pun tidak berkenan dengan pilihan emak, dia masih mahu ambil tahu. Tidaklah emak terasa hati apabila dia terus menolak.
“Baik,” jawab emak pendek.
Amana mengeluh perlahan. Baik bagi emak belum tentu terbaik baginya. Lagipun, emak tidak pernah bertemu muka dengan lelaki itu lantas melihat sendiri budi bahasanya. Jadinya bagaimana emak yakin yang lelaki itu adalah seorang yang baik?
Ini mesti keluarga lelaki yang datang merisik itu membuat promosi secara besar-besaran. Bercerita segala kelebihan sehingga hati emak tertawan. Entah betul entah tidak promosi itu. Mudah pula emak percaya. Agaknya emak memang terdesak sangat hendak tengok dia berkahwin.
Dia pun boleh dikatakan terdesak juga hendak berkahwin. Tetapi tidaklah pula sampai membuat pilihan yang sembarangan.
“Dia kenal saya ke?” Amana terus bertanya.
Ingin juga dia mengenali lelaki yang tiba-tiba sahaja berani menghantar utusan untuk menyampaikan hasrat. Kalau dia kenal, mungkin dia dapat mencari kekurangan lelaki itu. Dapat dijadikan alasan untuk menolak.
“Tak. Dia tu orang kampung sebelah. Duda yang baru setahun kematian isteri sebab kemalangan, tapi dia tak ada anak. Dia minta keluarganya carikan pengganti, sebab dia tu susah sikit nak ramah dengan perempuan. Keluarganya pula minta tolong jiran mereka untuk tolong carikan calon isteri yang sesuai. Jiran mereka tu pula saudara Pak Andak. Pak Andak yang cadangkan supaya keluarganya datang bertanyakan diri kamu,” beritahu emak dengan panjang lebar.
“Mak, saya nak anak bujang orang, bukannya bekas laki orang.” Pantas Amana menemui alasan untuk menolak lamaran itu.
Emak patutnya menghantar perisik ke kampung sebelah untuk memastikan ketepatan maklumat yang disampaikan. Kalau dapat suami orang, macam mana? Huru-hara hidupnya nanti. Yang menanggung malu, emak dan ayah juga.
Tok ketua kampung pun satu. Punyalah ramai perempuan lain yang boleh dicalonkan, nama aku juga yang naik dahulu. Ini yang susahnya kalau jadi perempuan yang tercantik di kampung.
“Budak ni, tak sedar diri langsung yang umur tu dah terlajak, masih lagi nak memilih-milih. Cuba cerminkan dulu muka tu sebelum nak memilih-milih sangat pun. Sedarlah sikit yang kulit tu dah berkedut,” marah emak.
Amana buat-buat pekak. Emak suka sangat mengulangi dialog yang sama itu. Sengaja hendak bagi dia lemah semangat lalu menurut kemahuan emak. Tetapi hati memang tidak bersetuju dengan kata-kata emak. Dia perlu memilih-milih supaya dia tidak tersalah pilih. Macam mana kalau dia dapat suami kaki pukul? Lebih malang lagi suami yang menjadikan dia keldai dadah? Punah hidupnya nanti.
Sebab itu dia kena terlalu memilih. Kalaupun dia tetap tersalah pilih, dia tidak akan menyesal sangat kerana membuat keputusan berdasarkan kriteria yang ditetapkannya. Emak pun tahu lelaki yang dikenalinya selepas putus tunang bukannya ikhlas sangat pun. Baru keluar sekali dua, sudah sibuk bertanya berapa banyak gajinya. Juga sibuk hendak tahu jumlah aset yang dimilikinya.
Bahaya benar. Takut nanti dia yang kena tanggung makan minum keluarga. Si suami pula goyang kaki tidak ambil peduli. Dia tidak mahu lelaki jenis tunggul kayu seperti itu. Dia mahukan lelaki yang menghargai seorang perempuan. Lelaki yang dapat menerima keupayaan seorang perempuan. Perempuan itu ialah dia. Dan lelaki itu ialah seperti Danial!
Mata kemudian mencuri pandang ke wajahnya di dalam cermin meja hias. Kulitnya belum lagi dimamah usia sekalipun dia kini menginjak usia awal 30-an. Kalau tidak diberitahu berapakah usia sebenarnya, ramai menyangka yang dia baru berusia pertengahan 20-an. Potongan badannya masih lagi ramping dan menawan.
Dia berusaha keras menjaga kecantikan sejak zaman remaja lagi. Kini, usahanya membuahkan hasil yang membanggakan. Pendek kata dia bukannya nampak tua sangat pun. Emak memang sengaja guna ayat hiperbola untuk melemahkan semangatnya.
“Janganlah cerewet sangat. Sebab cerewet tu kamu tak berlaki sampai sekarang ni. Tak guna muka cantik kalau tak berlaki. Tapi itulah, kamu tu yang banyak songeh sangat. Tak tahulah orang yang macam mana yang kamu cari.” Emak bersuara lagi.
Sekali lagi, cuba mematah semangat Amna sekali gus menekannya secara halus. Taktik psikologi emak ini yang paling dibencinya.
“Pandailah mak cakap!” bantahnya. Geram pula rasanya.
Kenapalah emak menyangka yang dia adalah perempuan yang terlalu cerewet memilih lelaki? Mana ada!
Rasa-rasanya ciri pilihannya tidaklah keterlaluan sangat. Sempurna agama tidak bermakna lelaki itu mesti seorang ustaz. Tinggi budi bahasa tidak bererti lelaki itu mesti menjadi seorang budiman yang sentiasa lembut tutur kata atau bermadah seribu bahasa setiap kali berbual. Kasar sikit perangainya tidak mengapa, asalkan bukan gengster.
Mulia keturunan tidak bererti lelaki itu mesti berketurunan raja. Dia tidak mahu putera raja. Anak Datuk atau anak Tan Sri pun dia tidak hendak. Keturunan lanun lagilah dia tidak hendak. Yang penting, keturunan mesti sekufu. Parasnya biarlah sesedap mana memandang. Tidak perlu tampan sangat kerana dia takut kalau-kalau lelaki itu dikebas orang lain. Selain itu, akalnya mesti ada. Maknanya bukan orang gila.
Pendek kata, macam Danial!
“Kalau kamu tak cerewet, kenapa tak nak calon emak ini?” sergah emak.
Amana mengeluh perlahan.
“Cuba kenali dulu hati budi dia, baru buat keputusan untuk menolak. Hah! Dia tu kerja di KL. Bolehlah kamu pergi jumpa dia nanti,” sambung emak, mahu dia mempertimbangkan harapan lelaki itu.
“Yalah,” balasnya perlahan, tidak mahu melanjutkan perbualan tentang perkara itu lagi.
Tetapi jangan harap dia hendak pergi menemui lelaki itu. Biar lelaki itu sendiri yang datang mencarinya andai benar lelaki itu mahu mengenalinya.
Emak kedengaran senang hati mendengar kata-katanya.
Amana mengeluh lagi sewaktu meletakkan telefon di atas katil. Emak nampaknya benar-benar mahu dia menamatkan zaman bujangnya pada tahun ini atau selewatnya pada tahun hadapan. Ini bermakna dia perlu bertindak segera untuk mendapatkan lelaki idamannya.
Segera dia bangun daripada duduknya, mendekati almari pakaian yang terbuka luas, menyambung mencari pakaian yang boleh menyerlahkan penampilannya. Soal calon yang datang merisik itu ditolak ke tepi dahulu. Tidak penting pun. Yang penting, esok dia pamerkan penampilannya yang anggun sekali gus memulakan misi memikat anak bujang Puan Azah.


BAJU kebaya pendek warna kuning yang dipadankan bersama kain batik warna tanah dengan corak pucuk rebung menjadi pilihannya. Baju itu bukan baju kegemarannya pun. Tetapi potongan sendat baju itu yang menyerlahkan setiap lekuk tubuhnya tidak pernah gagal membuatkan mana-mana lelaki mencuri pandang ke arahnya.
Amana senyum bangga sewaktu membelek dirinya di dalam cermin.
Terlopong mulut Sonja dan Juni melihat penampilannya apabila dia melangkah masuk ke ruang dapur. Tidak berkelip mata Sonja memandang.
Bukannya dia tidak perasan reaksi mereka namun sengaja dia buat tidak endah. Selamba sahaja dia labuhkan duduk untuk menikmati sarapan pagi di meja makan. Kalau Sonja dan Juni terlopong mulut dengan sebegitu luas, Danial tentu akan meleleh air liur apabila melihat gaya mautnya ini. Amana gelak jahat dalam hati.
“Kenapa?” Amana bertanya apabila menyedari lama Sonja memandang walaupun tahu kenapa Sonja bersikap begitu.
“Baju kau tu.” Sonja hanya menjawab sebegitu. Kembali menjamah hidangan nasi lemak di dalam pinggan di hadapannya.
Sonja dan Juni yang menyediakan juadah sarapan pada pagi itu. Bahan mentah untuk hidangan itu pula ditaja oleh Amana.
“Cantik, kan?” Amana bertanya bangga. Apabila dia menyilangkan kaki, belahan kain akan terselak dan menampakkan kakinya yang panjang dan cantik.
“Cantik? Menyakitkan mata aku yang memandang adalah. Seksi benar. Silap hari bulan, bukan setakat iman lelaki, iman tok imam pun boleh punah nanti.” Sonja bersuara sinis. Kepalanya tergeleng-geleng.
Amana tersenyum lucu. Sedikit pun tidak kisah dengan kutukan Sonja.
“Cukup kain tapi tak cukup benang. Atau tukang jahit tu terlupa nak jahit belahan kain tu?” Sonja terus mengutuk.
Juni yang pendiam hanya diam dan memasang telinga, mendengar sahaja.
Amana pura-pura tidak mendengar ulasan Sonja itu. Juga pura-pura tidak nampak yang mata Sonja dan Juni kerap mencuri-curi pandang ke arah belahan kain yang memanjang sehingga ke atas lutut. Tidak mengapalah kalau Sonja yang seorang perempuan tidak sanggup memandangnya, asalkan Danial yang merupakan seorang lelaki akan terpukau nanti. Lagi sekali Amana gelak jahat dalam hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan