Pakej Julai 2016

Pakej Julai 2016

Khamis, 1 September 2016

Pengantin Lelaki Untuk Aku - Bab 7

WAJAH Amana yang merona merah tidak luput-luput daripada ingatannya. Seingatnya, selama dia rapat dengan Amana, ini kali pertama dia melihat wajah Amana jadi merah seperti itu. Cute sangat! Senyumnya menjadi lebar.
“Amboi! Lebar benar senyum tu. Anak gadis mana yang kamu sedang rindukan, Dan?”
Mati terus senyumannya. Terus sahaja Danial tersedar yang dia kini sedang berada di ruang tamu bersama emak dan Khalil. Menonton sebuah drama Melayu. Babak si pelakon perempuan yang tersipu-sipu malu apabila berhadapan dengan lelaki yang dicintainya spontan mengingatkannya pada wajah merah Amana. Bezanya, pelakon itu tersipu-sipu malu. Amana tadi sebaliknya merapu tidak keruan butir kata di hadapannya.
“Anak gadis mana lagi? Tu mesti bakal menantu emak tu.” Khalil yang sedang mengunyah kacang menyindir halus.
Mahu sahaja Danial menyiku si adik yang duduk di sebelahnya.
“Ia?” Puan Azah sudah tersenyum lebar. Nampak macam berharap sangat.
“Tidaklah.” Cepat-cepat Danial gelengkan kepala.
Menafikan sangkaan sebelum dia diterjah dengan 1001 soalan yang boleh membuatkan dia pitam. Emak nampaknya tidak percayakan penafiannya. Senyuman emak pun lain benar.
“Saya teringatkan Amana.” Otaknya ligat mengarang cerita di dalam kepala untuk melepaskan diri.
“Oh! Bakal menantu emak rupanya si Amana ya?” Puan Azah menjerat pantas.
Tawa Khalil sudah berderai.
“Ke situ pulak perginya emak.” Danial tumpang ketawa bersama Khalil.
“Kalau tak ke situ, ke mana lagi,” balas Puan Azah selamba.
Kalau Amana yang menjadi pilihan Danial, dia tidak menghalang. Dia sudah kenal benar dengan Amana. Cantik dan berpendidikan. Walaupun berperangai agak lepas, gadis Perlis itu jenis yang boleh disuruh mengangkat periuk dan mencuci pinggan mangkuk di majlis kenduri orang. Orang yang jenis ringan tulang seperti itu yang dia berkenan sangat.
Tetapi itulah, hati anak bujang sulungnya bagaikan tidak terbuka hati kepada kawannya sendiri. Agaknya Danial hendak kena buat mandi bunga kut.
“Kalau tiba-tiba kamu teringatkan dia, mesti ada apa-apa ni.” Puan Azah bersuara lagi.
Mengusik sekali gus tidak mahu melayan idea karut yang melintas di kepala. Takut niat menjadi dosa syirik. Takut menjadi perkara khurafat yang melanggar syariat. Jodoh dan ajal urusan Allah SWT. Tidak perlu dia sibukkan sangat. Biarkan sahaja jodoh Danial datang sendiri ke hadapannya.
“Bukannya apa. Cuma geli hati teringatkan dia terlompat-lompat sampai panjat kerusi, sebab takutkan lipas. Tak sangka dia tu penakut benar.” Terpaksa Danial berbohong, demi mengelak prasangka. Tetapi itulah, gelagat Amana di pejabat tadi memang mencuit hatinya.
“Eh! Semasa membantu di majlis Marissa dulu, emak tengok dia relaks aje bila ada lipas merayap di hujung kaki.” Puan Azah bersuara curiga.
Dia masih ingat betapa selambanya Amana menjentik lipas itu sehingga terpelanting ke atas kepala Khalil.
Kantoi!
“Tadi tu, lipas tu tengah terbang, tiba-tiba buat emergency landing kat kepala dia. Hah! Apa lagi, histerialah jadinya.” Danial cepat-cepat mengarang cerita baru.
Kalau tidak, emak dan Khalil tidak lagi akan memberi tumpuan pada Cerekarama di TV. Dia pula yang menjadi tumpuan ganti.
“Gitu.” Puan Azah terpaksa percayakan cerita si anak.
Danial kembali memandang skrin TV. Memberi tumpuan kepada pelakon wanita yang kini sedang termenung sendirian di atas katil. Eh! Kenapa muka dia... macam muka Amana pula? Spontan dia tersenyum lucu.
“Senyum-senyum sendiri tu, adalah tu. Tengok gaya emak akan terima menantu tak lama lagi. Hah! Malam ni mesti si dia mimpikan kamu,” ujar Puan Azah yang terlihat senyuman Danial.
Danial hanya ketawa. Tetapi hati bergetar seketika. Emak seperti mendoakan dia bertemu jodoh dengan Amana sahaja. Kemudian ketawanya padam apabila telefon yang diletakkan di atas meja berbunyi. Tanda ada mesej dihantar orang kepadanya. Segera dia mencapai telefon itu.
“Siapa? Amana ke?” Khalil menyibuk hendak tahu. Sempat lagi mengusik si abang.
“Nazmil,” beritahu Danial, tersenyum lucu.
Kawan baik yang seorang lagi itu bekerja di Amsterdam. Dia ada menjemput Nazmil hadir ke majlis perkahwinan Marissa dulu tetapi Nazmil tidak dapat memenuhi jemputannya. Kata Nazmil, dia tidak dapat pulang ke tanah air dalam masa yang terdekat. Ralat juga dia namun dia memahami kekangan yang dihadapi oleh Nazmil.
Alih-alih Nazmil memberitahu yang dia hendak pulang ke Malaysia. Entah angin apa yang membuatkan haluan rancangan Nazmil beralih arah. Tetapi dia memang cukup gembira dengan kepulangan Nazmil. Nazmil satu-satunya kawan yang satu kepala dengannya walaupun sering memeningkan kepalanya.
“Kirim salam kat dia. Rindu pula emak kat dia,” pinta Puan Azah.
Keakraban Danial dan Nazmil sedia diketahuinya. Kedua-duanya tidak pernah berenggang sehinggalah Nazmil pergi bekerja di luar negara. Bahkan berada berjauhan membuatkan hubungan mereka semakin akrab. Danial pernah ke Amsterdam untuk meraikan tahun baru dengan Nazmil di sana. Nazmil sendiri bagaikan anaknya.
“Dia nak balik ke Malaysia.” Danial bagaikan tidak terdengar kata-kata emaknya, sebaliknya memberitahu emak dan Khalil yang Nazmil akan pulang.
“Bila?” tanya Khalil.
Danial cuma angkat bahu. Nazmil tidak pula memberitahu bila dia akan pulang. Kawan baik yang seorang itu penuh dengan kejutan. Amana juga.


I love you.”
Amana segera membuka mata. Mendapati dirinya sedang berdiri di hadapan Danial. Bukan setakat berdiri di hadapan lelaki itu, dia juga sedang bertentang mata dengan Danial. Danial pula sedang memberikan senyuman yang membuatkan lututnya jadi goyah. Terketar-ketar kaki dibuatnya. Nyaris tidak rebah ke tanah.
I love you.” Danial bersuara sekali lagi.
Kali ini sambil menyentuh kedua-dua belah tangan Amana. Menggenggam erat jarinya. Amana terasa seperti hendak melompat hingga sampai ke awan tinggi. Kalau dapat, lepas hingga ke langit ketujuh. Tetapi keliru bermain di hati. Keliru yang mencetuskan curiga.
Matanya memerhati sekeliling. Dia mendapati dirinya berada di dalam rumah kaca. Ruang rumah kaca itu penuh dengan bunga-bunga yang mekar indah. Apabila mendongak ke atas, terlihat siling yang berhias dengan lampu yang bercahaya lembut. Ruang udara pula dipenuhi dengan haruman bunga yang segar.
Romantis sekali. Tetapi dia terasa seperti ada yang tidak kena dengan situasi ini.
Ialah, Danial melafazkan cinta kepadanya. Kalau lelaki lain, dia tidaklah curiga sangat. Tetapi ini Danial, yang dikenali semua orang sebagai putera ais. Lelaki yang beku semacam sahaja perasaannya. Bahkan selama mengenali Danial, dia tahu tiada salji cinta pernah gugur di hati dingin lelaki itu.
I love you.”
Danial melafazkan bicara yang sama itu sewaktu melepaskan pegangan tangannya. Boleh percaya ke bicara hati lelaki ini?
Apabila Amana kembali memandang Danial, lelaki itu masih memandangnya dengan senyuman. Dan di dalam mata Danial ada sinar yang indah sekali. Yang membuatkan dia terpesona. Dia terasa seperti merenung ke dalam sebuah tasik yang dalam. Dia lantas tenggelam ke dalam tasik jiwa itu.
Yang peliknya, dia tidak mahu diselamatkan. Dia ingin terus tenggelam dan terus tenggelam. Ingin terdampar di dasar tasik itu. Kini, dia percaya yang Danial memang cintakannya.
Kakinya tiba-tiba terangkat dari tanah. Hampir sahaja Amana menjerit tetapi kemudian mendapati dia berada di dalam dukungan lelaki tampan itu. Pantas dia memaut leher Danial. Mahu memastikan dirinya kukuh berada di dalam dukungan lelaki itu. Dia tidak mahu jatuh terhempas ke tanah. Bukan setakat sakit badannya, berkecai hatinya nanti.
Terdengar desah nafas panas Danial.        “I love you.”
Bisikan keramat itu bergema di cuping telinganya lagi. Apabila dia mendongakkan kepala dan memandang ke dalam mata Danial, dia tetap rasa yang dia ingin tenggelam di dalam tatapan mata lelaki itu.
I love you.”
Danial bersuara sekali lagi. Seperti mahu mendengar bicara yang sama dari mulutnya.
I love you too.” Amana bersuara perlahan.
Kepala dirapatkan ke dada Danial. Mata dipejamkan rapat. Konon hendak menikmati detik manis ini. Tidak terdengar degupan jantung Danial. Zombie ke lelaki ini? Ah! Tidak kisahlah kalau dia zombie sekalipun. Yang penting, Danial aku punya!
I really love you. So, jom kita kahwin, Dan. Tak payah buat majlis besar-besaran. Bersanding pun tak payah. Janji kita jadi husband and wife tahun ni juga.” Amana bersuara lagi.
Dentum paluan kompang membuatkan Amana membuka mata kembali. Dia kini mendapati dirinya bukan lagi berada di dalam dukungan Danial. Sebaliknya tegak berdiri di atas permaidani merah yang ditaburi kuntum-kuntum mawar. Permaidani itu pula dihampar di atas kepulan awan putih. Yang peliknya dia tidak pula berasa bergoyang.
Matahari tampak dekat namun hangat pancarannya tidak pula memijarkan kulit. Angin yang bertiup lembut pula begitu dingin menyentuh pipi. Dia bagaikan berada di kayangan.
Hanya permaidani merah itu sahaja yang ada di hujung kakinya. Di hujung permaidani sebelah sana pula ada sebuah pelamin yang besar dan gah bak singgahsana diraja. Ada orang yang sedang duduk di atas singgahsana itu, bersanding berdua. Dia tidak dapat melihat wajah pasangan yang duduk bersanding itu. Bunyi paluan kompang semakin kuat. Tetapi dia tidak dapat melihat kumpulan kompang di sekitarnya.
Siapa yang bersanding di hujung sana?
Rasa ingin tahu membuatkan dia segera melangkah deras ke pelamin di hujung sana. Mahu melihat wajah mereka dengan lebih jelas. Kaki terasa sakit apabila dia memijak kuntum bunga yang menaburi permaidani baldu merah itu. Mungkin orang yang menabur bunga mawar itu terlupa untuk membuang duri yang tersembunyi di celah-celah kelopak.
Dengan kaki yang terhincut-hincut sakit, dia sampai juga di hadapan pelamin yang diwarnai dengan warna-warna pelangi. Ternampak Danial yang sedang duduk bersanding. Tetapi bukan dia yang duduk bersanding di sebelah Danial. Gadis lain! Yang membuatkan darahnya mendidih ialah apabila gadis itu tersenyum manis kepadanya, bagaikan mengejeknya.
Danial sudah dirampas orang? Oh, tidak!
“Danial!”
Bunyi kompang terhenti. Amana rasakan yang tubuhnya tiba-tiba ditarik oleh graviti. Melayang-layang membelah awan ke tanah di bawah sana. Kecut perutnya. Terus sahaja dia memejamkan mata. Tahu-tahu badannya terhempas ke tanah. Sakit.
“Adoi!” Amana membuka mata kembali. Kemudian memandang ke kiri dan kanan. Mencari Danial. Tiada. Hampa.
Dia rupanya berada di dalam biliknya. Bukannya di atas kayangan awan putih. Dan baru tersedar yang dia sedang terlentang di simen. Bukannya di atas katil. Perlahan-lahan Amana bangun dan duduk bersila di lantai. Tangan menggosok-gosok kepala yang sakit dek terhantuk di simen tadi. Tetapi sakit lagi hatinya yang kehilangan Danial, walaupun sekadar dalam mimpi.
Tahu-tahu pipinya sudah basah. Segera dia menyeka dengan lengan baju tidur. Kemudian dia rasa pelik, kenapa dia menangis pula? Mimpi sahaja pun. Amana menepuk dahi. Rasa hendak tergelak sahaja.
Tidak sangka dia boleh tumpahkan air mata dek sebuah mimpi yang entah apa-apa. Tidak sangka mainan tidur itu membuatkan dia penasaran tanpa sedar. Tetapi dia kini yakin benar yang dia sudah terpikat dengan anak bujang Puan Azah. Dia sudah terjatuh cinta dengan kawan baiknya sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan