Pakej Julai 2016

Pakej Julai 2016

Jumaat, 26 Ogos 2016

Signal Kiri Untuk Cinta - Bab 6

PERMUKAAN warna putih memenuhi ruang pandangan. Irdina Wira memejamkan matanya semula tatkala anggota itu terasa silau dan perit kerana menerima cahaya secara mendadak. Tangan kanan menyentuh kepala.

Kali ini kelopak mata diangkat dengan perlahan-lahan. Bentangan siling yang terpampang direnung untuk beberapa detik. Irdina Wira meluaskan pandangan. Hatinya diserang tanda tanya. Dia dapat melihat sebahagian tubuhnya diliputi selimut. Otak gadis itu memutarkan kembali kejadian sebelum dia pengsan.
“Ya Allah!” Irdina Wira membayangkan dia berada di dalam sebuah bilik hotel.
Kata-kata Emir Farith umpama pita rakaman. Segala andaian buruk yang mungkin berlaku bersarang di fikiran. Irdina Wira menggelabah. Dia bangkit daripada baringan. “Kat mana ni?!”
Akal fikiran gadis itu seakan-akan tidak mampu menimbang duga apa yang dilihatnya dengan waras. Apa yang dia bimbangkan ialah rancangan Emir Farith untuk memalukan dirinya berjaya. Pakaian hospital yang tersarung pada tubuh diraba secara kasar.
Isyraf yang mendengar suara Irdina Wira segera mencelikkan mata.
“Ird... Ird...” panggil Isyraf yang baru tersedar daripada lena di atas sofa. Dia meluru ke arah katil, cuba menenangkan adiknya.
Sewaku melihat ada susuk tubuh menghampiri, Irdina Wira bertambah takut dan gelisah. Dia merasakan dirinya terancam. Sangkaannya, lelaki tersebut ialah Emir Farith.
“Tak... aku tak nak. Pergi!” Dia berusaha mencipta jurang. Namun, kelibat itu semakin dekat.
Lafaz Irdina Wira yang separuh menjerit itu mengejutkan Mizza Ilyana pula, isteri kepada Isyraf.
“Ird... ni abang. Ird!” Isyraf memegang kedua-dua pergelangan tangan itu. Dia mahu menenangkan Irdina Wira.
Perempuan tersebut pula meronta-ronta. Jelas terbayang sentuhan kasar dan layangan perit hinggap ke wajah. “Lepaskan aku!”
“Astaghfirullah al-azim. Kenapa ni, bang?” tanya Mizza Ilyana.
“Abang tak tahu. Abang sedar aje dia dah meracau macam ni. Cuba awak tengok apa yang tak kena,” pinta Isyraf terhadap isterinya yang juga seorang doktor.
Isyraf mengundur dua tapak ke belakang. Dia memberi ruang kepada Mizza Ilyana.
“Ird...” Tangan Mizza Ilyana berlabuh pada bahu Irdina Wira.
Gadis itu masih lagi dalam keadaan yang sama.
“Irdina!” Mizza Ilyana menggoncang tubuh itu lalu tangannya beralih ke pipi pula. Dia mahu Irdina Wira memerhatikan wajahnya. “Ird, bawa bertenang. Ni Kak Mizza. Tu Abang Isyraf. Sekarang ni, Ird ada kat hospital. Takkan ada siapa-siapa yang akan ganggu Ird.”
Apabila mendengar suara tersebut, Irdina Wira menatap raut Mizza Ilyana. Pandangan mata yang terbeliak kian mengecil. Perasaan gelisah yang menghurung jiwa mula lenyap sedikit demi sedikit.
“Kak Mizza...” Dia melepaskan nafas lega.
“Ird, istighfar banyak-banyak.”
Irdina Wira sedikit tenang tatkala menyedari ahli keluarganya berada di sekeliling. Matanya terus meliar ke sekitar, mahu memastikan apa yang dibicarakan kakak iparnya adalah benar. Irdina Wira beristighfar sebanyak tiga kali. “Ird kat hospital?”
Anggukan kepala Mizza Ilyana sebagai jawapan. Bebola mata Irdina Wira beralih kepada abangnya.
“Apa yang Ird takutkan sampai Ird dah tak kenal abang?”
Suara Irdina Wira tersekat. Tiba-tiba sahaja dia menangis.
Mizza Ilyana segera merapatkan tubuhnya lalu mendakap erat gadis tersebut. Dia mengusap lembut kepala itu. Irdina Wira seperti anak kecil yang ketakutan.
“Ird, cerita kat Kak Mizza dengan Abang Isyraf. Kenapa boleh jadi sampai macam ni?”
“Tak ada apa-apa kak. Tak ada apa-apa.”
Apabila mendengar jawapan sedemikian rupa, Isyraf duduk di atas kerusi di sisi katil. Dia menekup lalu mengusap kasar mukanya sendiri. Puas dia menunggu adiknya sedar untuk mendapatkan jawapan atas apa yang telah berlaku. Kenyataan tersebut jelas menunjukkan Irdina Wira sedang berselindung.
“Kalau nak menipu, biar cukup bijak. Kalau nak bohong, macam mana Ird nak tutup bukti kat muka Ird yang dah jelas tu? Ird cuba nak butakan mata abang yang dah sah-sah celik ni ke?”
Gadis itu tidak mampu membidas. Dia sendiri tahu balasan kata yang diberikan tidak mampu mengaburi mata Isyraf. Air matanya terus mengalir. Renungan penuh dendam itu masih jelas di fikiran.
“Sampai lebam dengan bengkak semua ni, Ird cakap tak ada apa-apa? Bangkai gajah apa yang Ird cuba nak tutup ni?” soal Isyraf setelah suasana menjadi bisu untuk 10 saat.
Dia yakin adiknya itu sedang menyembunyikan sesuatu. Pandangannya tertancap pada jam dinding. Waktu menjengah pukul 4.30 pagi. “Lebih lima jam Ird tak sedar. Doktor cakap bengkak kat pipi, hujung bibir pecah tu semua sebab kesan kena tampar. Ird boleh cakap tak ada apa-apa?”
“Abang... bertenang. Sabar sikit. Ird perlukan masa. Dia masih dalam keadaan terkejut. Apa yang penting sekarang ni, Ird dah sedar dan semuanya selamat,” lafaz Mizza Ilyana.
“Betul kak, abang... Ird tak ada apa-apa. Orang tu serang Ird sebab nak merompak,” tipu Irdina Wira. Dia tidak mahu masalah Emir Farith terus berpanjangan.
Isyraf melabuhkan pandangan ke lantai. Dia cuba menerima kenyataan tersebut.
“Sebab tu abang selalu pesan, balik awal. Jangan balik sampai lewat malam. Ird tu perempuan. Lepas Ird keluar dari hospital ni, abang nak Ird buat repot polis.”
“Abang...” tegur Mizza Ilyana terhadap suaminya. Suasana awal pagi yang sepi menjadi tegang. Dia tidak mahu adik iparnya terus tertekan.
“Ird tahu tak, perkara macam nilah yang buat abang risau. Ird masih jadi tanggungjawab abang.”
“Ird tahu.”
“Nasib baik ada orang yang selamatkan Ird.”
Irdina Wira membeliakkan mata. Baru dia teringat akan hal itu. Dakapannya bersama Mizza Ilyana dileraikan. “Macam mana Ird boleh ada kat hospital? Abang tahu ke?”
Isyraf menggeleng. Apabila melihat reaksi abangnya, Irdina Wira beralih kepada Mizza Ilyana. Wanita tersebut turut memberikan jawapan yang sama.
“Abang tahu Ird masuk hospital sebab nurse yang telefon abang. Nurse cakap, lelaki yang bawa Ird pergi hospital tu macam dalam keadaan kelam-kabut lepas dapat call. Pihak hospital pun tak sempat nak ambil maklumat peribadi dia.”
“Takkan dia pergi macam tu aje?”
“Mungkin dia ada hal. Atau... mungkin dia tak mengharapkan apa-apa balasan lepas tolong Ird.”
Lidahnya menjadi kelu selepas mendengar penjelasan Isyraf. Masakan masih wujud lagi insan di dunia ini yang langsung tidak mengharapkan balasan? Irdina Wira memejamkan mata. Bahagian anggota kepala disentuh. Dia berusaha untuk mengimbas kembali bayangan lelaki penyelamatnya itu. Malangnya, hanya kelibat samar yang muncul.
“Ird, jangan paksa untuk fikir apa-apa sekarang ni. Ird kena rehat,” arah Mizza Ilyana.
“Kak Mizza, Ird kena tahu siapa orangnya. Ird dah berhutang budi dia. Dan, bukan setakat budi, tapi nyawa.”
“Kak Mizza faham. Ird boleh cari dia lepas keluar dari hospital. Apa yang penting, Ird kena sembuh dulu. Okey?” pujuk Mizza Ilyana. Dia ke meja sisi yang terletak bersebelahan katil. Dia menuang air mineral ke dalam gelas.
“Ird minum air ni dulu. Kak Mizza nak telefon Kak Yusra. Mesti Abang Qhayrul tengah tunggu berita bila Ird sedar. Dia orang nak datang, tapi Chempaka demam. Abang Qhayrul temankan dia orang kat rumah.”
Bekas minuman kaca itu bertukar tangan. Irdina Wira mengangguk lemah mendengar kenyataan tersebut.
Mizza Ilyana pula menuju ke sofa untuk mengambil telefon bimbit yang berada di dalam beg tangan. Dia berjalan menuju ke pintu untuk keluar membuat panggilan.
“Mizza...” Langkah wanita itu terhenti saat tiba di pintu wad.
 “Ya, bang?”
“Pesan dengan Qhayrul, sebelum dia datang hospital, minta tolong dia buatkan bubur untuk Ird.”
Mizza Ilyana tersenyum sambil mengangguk. Begitulah sifat suaminya. Jarang mengucapkan rasa sayang. Rasa sayang itu cuba disembunyikan di sebalik ketegasan. Mizza Ilyana menolak pintu dan keluar, meninggalkan dua beradik itu sendirian.
“Ird pasti ni serangan sebab nak merompak?” tanya Isyraf dengan nada yang lembut, tidak seperti tadi. Namun, alunan suaranya seakan-akan tidak berpuas hati.
Irdina Wira menggerakkan kepala ke atas dan ke bawah sebagai isyarat ya. Bibir gelas dirapatkan ke mulut.
“Ird tak ada sebarang niat untuk kaburkan apa yang jelas, kan? Atau Ird nak malapkan apa yang terang?”
Entah mengapa air mineral yang ditelan terasa kelat menuruni tekak. Dengan pandangan yang lemah, Irdina Wira menggeleng kepala.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan