Pakej Julai 2016

Pakej Julai 2016

Jumaat, 26 Ogos 2016

Signal Kiri Untuk Cinta - Bab 8

PANDANGAN kosong dibuang menerusi ruang tingkap yang terbuka. Melalui ruangan itu, Irdina Wira dapat melihat pemandangan jalan raya. Laluan memasuki pekarangan hospital sentiasa sibuk. Ada sahaja kenderaan berganti mengisi ruang parkir. Jiwa gadis itu jauh melayang. Fikirannya pula bersarang dengan pelbagai pertanyaan yang masih belum ada jawapan.

Namun, tanpa Irdina Wira sedari, ada dua pasang mata yang sedang memerhati dari pintu masuk. Qhayrul dan Rafi Huzaifa baru sahaja tiba di wad VIP tersebut. Petang itu Irdina Wira sudah boleh pulang ke rumah dengan kebenaran doktor.
“Ayah,” panggil Rafi Huzaifa terhadap ayah tirinya itu dengan nada yang perlahan.
Qhayrul menundukkan badan.
“Kenapa?” balas Qhayrul dengan alunan yang sama.
“Kita kejutkan Aunty Ird, nak?” cadang anak kecil berusia sembilan tahun itu.
Qhayrul memandang sekejap Irdina Wira yang sedang mengelamun. Lelaki itu mengangguk sebagai tanda setuju. Apabila mendapat kata sepakat, terjingkit-jingkit kaki Rafi Huzaifa melangkah. Qhayrul pula hanya menurut jejak tersebut dari belakang.
Lagi selangkah menghampiri Irdina Wira, jari telunjuk Rafi Huzaifa mencucuk bahagian pinggang itu. “Aunty Ird!”
Saat menerima sentuhan tersebut, Irdina Wira lantas diserang perasaan terkejut. Peristiwa malam tempoh hari sewaktu dia diserang oleh Emir Farith dari arah belakang serta-merta menjalar ke jiwa. Irdina Wira menjauhkan diri hingga menghampiri sudut dinding. Segala perasaan trauma dan takut menyerang ke segenap deria. Raut wajahnya bertukar pucat.
“Ird? Kenapa ni?” tanya Qhayrul tatkala melihat raut itu seakan-akan tidak mengalir darah.
“Astaghfirullah al-azim,” ucap Irdina Wira. Dia menghela nafas lega. Dia mengurut dada.
Aunty Ird takut dengan Rafi ke?”
Irdina Wira segera membuang bayangan yang menguasai fikiran. Dia berusaha mengukir senyuman. “Mana ada Aunty Ird takut dengan Rafi. Aunty Ird saja aje buat macam tu.”
“Ya ke?”
“Yalah.”
“Ibu cakap, tak baik tipu. Dosa tau. Nanti masuk neraka.”
Irdina Wira mencubit kedua-dua belah pipi Rafi Huzaifa yang sedikit berisi itu. “Eee... Budak suka makan ayam goreng ni banyak sangat cakap. Tu yang mulut tak reti diam. Harap-harap Chempaka tak jadilah macam abang dia ni.”
“Mana ada Rafi banyak cakap? Rafi makan ayam goreng, tapi Rafi tak makan tongkeng ayam.”
Qhayrul tertawa kecil mendengar kepetahan Rafi Huzaifa menjawab. Dia melihat seketika wajah adik berdarah seibu dengannya itu.
“Rafi, tadi kata tak tahan nak buang air. Sana tu ada toilet,” suruh Qhayrul sambil jari telunjuk kanannya terarah ke tandas yang terletak di dalam wad VIP tersebut.
Tanpa sebarang bicara, Rafi Huzaifa menurut.
“Dah siap kemas semua ke?” aju Qhayul apabila tiba di sisi katil. Beg pakaian yang belum ditutup zipnya dipandang.
Irdina Wira turut mengambil tempat bersebelahan lelaki tersebut.
“Dah, bang. Ird dah siap kemas,” jawabnya diiringi daya tarikan pada zip beg itu.
“Kau okey ke tak ni?” Itulah pertanyaan sebenar yang mahu diungkap. Qhayrul cuba membaca riak yang dipamerkan oleh adiknya.
“Kenapa abang tanya macam tu?”
“Kau tu bukan jenis menggelabah apatah lagi nak melatah bila diacah-acah. Muka kau tu pucat sangat. Malam kelmarin, apa yang dah jadi sebenarnya? Betul ke sebab cubaan merompak?”
“Betul.” Alunan suaranya acuh tidak acuh membalas. Irdina Wira menuju ke almari berdekatan, berpura-pura mencari barang.
“Ird, kalau nak main sembunyi-sembunyi, biarlah menyorok kat pokok balak. Jangan berselindung kat batang lidi yang halus. Kalau betul kau nak kena rompak, kenapa kunci motor dengan duit kau semua ada lagi?”
Irdina Wira terdiam. Otaknya ligat memproses jawapan. Dia mengambil tempat di sisi katil. “Bukan Abang Isyraf cakap ada orang selamatkan Ird ke?”
Qhayrul mengeluh. Dia duduk bersebelahan adiknya. “Okeylah, mungkin betul orang tu tak sempat nak rompak kau. Tapi, yang pelik lagi ajaibnya, kenapa kau tak nak buat repot polis? Kau nak biarkan aje?”
“Ird dah selamat. Tak ada apa yang jadi. Ird malas nak panjang-panjang cerita.”
“Muka kau sekarang ni, kalau bakal suami atau mak mertua kau tengok, boleh diskaun seribu hantaran kau.”
“Hujan tak ada, guruh pun tak ada. Tiba-tiba cakap pasal hantaran. Siapa yang pula yang nak masuk meminang? Ird tak nak kahwin pun.”
“Cakap dengan kau ni memang susah. Degil tak sudah.”
Bibir perempuan itu mencebik.
“Apa cerita orang tu?”
Irdina Wira menjongket bahu. “Entahlah, bang. Soalan abang tu Ird tak mampu nak beli.”
“Kenapa pula?”
“Susah betul Ird nak jawab soalan abang tu. Dah macam main teka-teki.”
“Teka-teki biasanya ada jawapan. Yang kau ni dah dapat ke apa yang kau nak?”
“Ada lagi ke orang macam dia kat dalam dunia ni?”
“Maksud kau?”
“Dari semalam Ird tunggu dia. Dia masih tak muncul-muncul sampai hari ni.”
“Kau dah jadi pungguk rindukan bulan ke?”
“Bukan pungguk rindukan bulan, tapi tunggu bulan yang tak akan jatuh ke riba. Takkanlah dia langsung tak nak lawat orang yang dia dah selamatkan?”
“Mungkin betul apa yang Abang Isyraf cakap. Dia tak harapkan apa-apa balasan. Atau... mungkin dia tengah sibuk selamatkan orang lain pula.”
Irdina Wira tertawa kecil. “Sebab tu Ird tanya, masih wujud ke orang macam ni?”
“Wujud. Contoh, ada kat depan mata abang ni. Kau tolong orang gelandangan, kau kasi dia orang makan, kau harapkan apa-apa balasan ke?”
“Abang, situasi Ird lain. Apa yang kita buat tu tak melibatkan nyawa.”
“Kau dah tanya dengan staf kat hospital ni?”
“Dah. Jawapan dia orang tetap sama. Apa yang dia orang ingat, orangnya tinggi, ada janggut sikit. Lepas tu kulit dia tak gelap tak cerah. Entah, nurse tu cakap handsome. Ird siap pesan lagi tadi. Kalau dia datang hospital lepas Ird dah keluar, suruh bagi nombor telefon Ird kat dia.”
Handsome, tinggi, ada janggut. Selain tu sanggup tolong orang yang tak dikenali dan tak harapkan balasan,” lafaz Qhayrul, menghuraikan ciri-ciri penyelamat yang misteri itu.
Jelingan dan pandangannya berubah. “Kenapa nada abang tu terlebih garam dan renungan abang tu tertumpah serbuk perasa? Ird tak nak masa muda-muda macam ni terkena penyakit darah tinggi.”
“Ada seorang wira yang selamatkan Irdina Wira. Ada hati yang selama ni bisu tiba-tiba berbicara seribu rasa ke?”
“Jangan nak kusutkan apa yang berselirat, boleh tak?”
“Ada hati yang sedang celaru?”
“Tak.”
“Bila hati celaru, maka akan ada satu organ yang tak sama hala tuju dengan hati iaitu otak. Bila dah jadi macam tu, mulut tak pasal-pasal jadi penipu. Otak cakap tak, hati cakap ya. Sudahnya, mulut cakap tak tahu.”
“Jawapan Ird ialah tak, bukan tak tahu. Ird cuma tak mampu nak tanggung budi ni untuk seumur hidup.”
“Kalau dia minta balas budi dengan...”
“Dengan apa?”
“Yalah. Manalah tahu dia suruh kau kahwin dengan dia. Kau nak ke?”
“Soalan abang ni memang boleh buat Ird jadi papa kedana tau.”
Bunyi pintu dikuak mencelah perbualan mereka. Detik itu juga, Rafi Huzaifa keluar dari tandas. Irdina Wira segera melangkah menuju ke arah Rafi Huzaifa.
“Rafi, jom balik. Aunty Ird dah siap kemas,” ajaknya sambil menghulurkan tangan mahu memimpin budak lelaki itu.
Yeay! Aunty Ird boleh balik. Jom,” balas Rafi Huzaifa lalu menemukan tapak tangannya ke tangan orang dewasa tersebut.
“Eh? Beg kau ni siapa yang nak bawa?”
“Ayahlah bawa. Kan Aunty Ird baru baik sakit,” jawab Rafi Huzaifa, mewakili Irdina Wira.
See... Pandai Rafi. Abanglah yang kena bawa. Kalau Ird bawa, patah pula tangan orang yang sakit ni. Tak pasal-pasal kena diskaun lagi seribu duit hantaran.” Irdina melemparkan jelingan. Sengaja dia mengembalikan paku buah keras kepada abangnya.
Qhayrul menggelengkan kepala lalu dia tersenyum. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan