Pakej Julai 2016

Pakej Julai 2016

Jumaat, 26 Ogos 2016

Signal Kiri Untuk Cinta - Bab 10

PANCARAN cahaya daripada komputer riba menerbitkan rasa perit ke anggota penglihatan. Zulqadree cuba mengabaikan rasa tersebut. Bebola matanya sekejap melihat permukaan kertas dan selang beberapa detik kemudian menatap skrin semula. Jari-jemarinya laju bergerak menekan papan kekunci.

Baru seminit dia melakukan tingkah itu, sakit kepala menjalar ke deria. Zulqadree menghentikan pergerakan lalu memejamkan mata. Tangan kiri memicit bahagian tengah hidung. Kerusi yang diduduki diputar 180 darjah. Badannya menghadap dinding kaca kamar tidur yang diliputi dengan langsir.
Zulqadree mengosongkan fikiran. Tidak semena-mena layar hitam menayangkan senyuman Irdina Wira tatkala bertemu dengan gelandangan di lorong itu. Saat itu, terserlah sisi Irdina Wira yang lain. Seorang gadis yang kelihatan lasak dan kasar, tapi jauh di dasar hati punya kelembutan yang tersendiri.
“Qadree, kenapa kau nak ingat dia lagi? Cinta kau ni bukannya boleh dibalas pun. Kau tak boleh jatuh cinta dengan isteri orang.” Zulqadree menekapkan tapak tangan ke muka lalu menyapu kasar anggota tersebut.
“Tapi, kenapa dia cakap macam tu masa kat restoran hari tu?” Andaiannya mula bercelaru. Kata-kata Nilam Qadheera sedikit sebanyak memberikan harapan walaupun tipis.
“Memanglah dia tak pernah tidur dengan lelaki lain. Dia dah kahwin. Dia setia dengan suami dia.” Apa yang disoal, semuanya dijawab sendiri.
Zulqadree risau hatinya bertambah kecewa jika harapannya yang nipis itu kian bertapak di jiwa. Dia menepuk bahagian dada kirinya. Di situlah terasa sakit dan perit. Namun, bunyi ketukan pintu memecah lamunan yang jauh melayang.
“Pintu tak kunci. Masuklah,” arahnya.
Hasil kuakan pintu menjelmakan kelibat seseorang.
“Ya, Tuan Zulqhairi?”
Lelaki tua yang mengenakan kain pelikat berjalur hijau dan baju Melayu itu tersenyum. Usai menutup pintu, dia mengambil tempat di sisi katil.
“Otak tu dah serabut sangat ke sampai tak tahu beza rumah dengan ofis? Baba datang sebagai seorang ayah. Bukan seorang majikan terhadap pekerjanya. Qadree tak tengok jam ke?”
Zulqadree memandang sekilas jam pada permukaan dinding. “Pukul 9.30. Kenapa baba?”
Tuan Zulqhairi menggelengkan kepala. “Memang baba suruh Qadree kerja keras untuk Sapphire, tapi jangan lupa jaga kesihatan dan keperluan diri. Balik kerja tadi sampai sekarang tak keluar bilik.”
“Tak apalah baba. Qadree ada banyak kerja nak kena siapkan ni.”
“Ada banyak kerja ke, banyak benda yang Qadree fikir?”
Zulqadree mendiamkan diri. Dia tersenyum kelat. “Baba, umi masih marahkan Qadree lagi ke?”
“Bukan setakat Qadree, baba pun kena marah juga. Lebih-lebih lagi sekarang ni umi tengah ada cucu. Dia lebih layan cucu daripada baba.”
“Baba pun? Dah kenapa pula?” Zulqadree perasan akan perubahan sikap ibunya sejak peristiwa Zarina dan Nazira melawat Nilam Qadheera di hospital empat hari yang lalu.
Apabila Zulqadree bertanya 10 patah, Puan Nusrah akan membalas dengan sepatah. Selalunya, jika Zulqadree tidak sempat untuk bersarapan, wanita itu akan menyediakan bekalan untuk dibawa ke pejabat. Namun, sejak kejadian tersebut, Puan Nusrah seakan-akan acuh tidak acuh menyediakan keperluan anaknya itu. Puan Nusrah lebih banyak menghabiskan masa bersama Fath Zulqauthar.
“Umi marah sebab baba macam tak setuju dengan cadangan dia untuk jodohkan Qadree dengan Nazira. Dia bebel kat baba kenapa tak desak Qadree macam baba desak adik dulu.”
“Habis tu, sebenarnya, baba setuju ke tak?”
“Lepas apa yang dah jadi antara baba dengan adik dulu, baba cuba untuk berfikiran terbuka. Baba tak nak mendesak. Baba tak nak hubungan baba dengan anak-anak baba jadi renggang. Sebab tu baba biarkan Qadree buat keputusan sendiri.”
“Qadree serba salah. Qadree tahu yang Qadree tak boleh ada perasaan tu untuk Nazira. Tak adil buat Nazira kalau Qadree tak pernah anggap dia sebagai isteri Qadree bila kita orang kahwin nanti. Seorang perempuan harus mengahwini lelaki yang benar-benar sayangkan diri dia. Qadree tak mampu lakukan perkara tu untuk dia. Tapi, dalam masa yang sama juga Qadree macam tak sampai hati nak buat umi kecewa.”
“Kenapa Qadree rasa Qadree tak mampu sedangkan Qadree tak cuba lagi?”
“Sebab hati Qadree...”
“Hati Qadree ada seseorang?” teka Tuan Zulqhairi.
Berat pula lidahnya mahu mengatur bicara. Perit benar jatuh cinta pandang pertama ni.
Tuan Zulqhairi cuba membaca riak wajah anak sulungnya.
“Betul ke?” soal orang tua itu lagi setelah suasana sepi selama tiga saat.
Anggukan kepala sebagai jawapan.
“Habis tu, kenapa tak cakap dengan umi yang Qadree dah ada pilihan sendiri?”
“Perkara tu pun Qadree tak mampu nak buat, baba. Cinta sebelah pihak aje.”
“Padanlah baba tengok Qadree kuat sangat kerja sejak akhir-akhir ni. Frust rupanya.”
“Bukan setakat frust aje, Qadree nak elak daripada kena pujuk dengan umi pasal Nazira tu. Bila umi dah respons macam ni, buat Qadree rasa bersalah.”
“Qadree, sabar ajelah. Lama-lama nanti, marah umi hilanglah. Orang perempuan ni marah dia sekejap aje. Yang jadi lama tu sebab nak kita pujuk dia.”
“Ke... Qadree patut ikut aje apa yang umi nak?” aju pemuda tersebut.
Nadanya seakan-akan mahu mengalah akan soal hati dan perasaan. Dia mahu serahkan sahaja hal jodoh kepada Puan Nusrah memandangkan orang tua itu beria-ia mahu dirinya berkahwin. Dia menemukan wajah ke permukaan meja.
Tuan Zulqhairi tersenyum lalu menggelengkan kepala tatkala melihat telatah waris sulungnya. “Qadree...”
Zulqadree mengangkat pandangan.
“Prinsip baba, bila seseorang lelaki dah buat keputusan, dia harus tanggung apa jua akibatnya. Tak kira baik ataupun buruk.”
Apabila mendengar butir bicara tersebut, Zulqadree menatap mata Tuan Zulqhairi sedalam-dalamnya. Lafaz kata orang tua itu kedengaran serius.
“Jangan buat keputusan terburu-buru. Ni soal hidup sampai mati. Qadree kena pikul tanggungjawab seumur hidup bila perkataan sah masa akad nikah kedengaran. Tanggungjawab seorang lelaki bukan main-main.”
“Qadree faham.”
“Bagus. Sebab baba tahu lelaki yang ada kat depan baba ni seorang yang sangat bijak.”
Thanks, baba.”
“Okey, kembali ke tujuan asal baba datang bilik ni. Baba nak tanya, waktu lunch esok Qadree ada apa-apa appoinment ke?”
Appoinment? Kejap...” Zulqadree melihat diari planner yang terletak bersebelahan komputer riba. “Tak ada. Kenapa baba?”
“Baba nak ajak Qadree makan kat restoran favourite baba. Rasa macam dah lama kita tak pergi lunch sama-sama.”
“Restoran favourite baba? Takkan nak kena pergi Muar pula?”
Zulqadree tahu restoran kegemaran ayahnya terletak di daerah Muar. Selain daripada nasi ayam, makanan kegemaran Tuan Zulqhairi adalah mi bandung.
“Sekarang tak payah pergi Muar. Restoran ni makanan Melayu dia memang sedap. Datuk Rahman yang suggest kat baba.”
“Restoran mana?” aju Zulqadree lagi. Dia bingkas bangun. Tangannya menggapai telefon bimbit yang berada hampir dengan sudut meja.
“Restoran Warisan Wira.”
Mendengar perkaraan wira, sudah cukup membuatkan Zulqadree tidak menentu. Genggaman telefon bimbit terlepas. Gadget itu jatuh ke permukaan lantai. “Apa, baba? Wira?”
“Ya, Restoran Warisan Wira. Kenapa?”
Objek yang berada di lantai dikutip. Sejak kecewa dengan andaiannya mengenai Irdina Wira, Zulqadree seakan-akan mengalami alergi dengan perkatan tersebut.
“Wira lagi?” ujar Zulqadree dengan nada perlahan.
“Kenapa dengan wira?”
“Tak ada apa-apa, baba. Qadree pun tak pernah makan lagi kat situ,” dalih pemuda yang menjawat jawatan COO itu.
“Kita pergi ni bukan setakat nak makan aje. Tapi, nak bincang sekali pasal business.”
“Okey, baba.”
“Baba keluar dulu. Qadree tu, jangan lupa turun, pergi makan.”
Zulqadree membalas dengan menunjukkan tanda ibu jari.
Tuan Zulqhairi menarik daun pintu, lantas bunyi pintu dikatup kedengaran.
“Tak dapat jodoh dengan Irdina Wira, dapat job kat Restoran Warisan Wira pulak. Ada kena-mengena ke antara dia dengan restoran ni?”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan